NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Humor in en om de trein

Moppen in de praktijk

Dit is een overzicht van moppen die direct met het openbaar vervoer te maken hebben. Hoewel het eigenlijk niet echt bij de rest van de pagina's past (de overige uitspraken en verhalen zijn waar gebeurd), heb ik ze er bij laten staan omdat er toch belangstelling voor was.

Ik heb de bijdragen in het Engels onvertaald gelaten. Zodra ik tijd heb zal ik ze vertalen. Maar hulp is welkom: stuur de vertaling op, dan verander ik het meteen.

Als je nieuwe moppen (liefst in de praktijk gehoord of uitgeprobeerd) weet, kan je die in een formulier intypen, of per e-mail aan mij opsturen.

Inhoud

De moppen zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. In de praktijk
  2. Moppen (Nederlands)
  3. Moppen (Engels)
  4. Schuine moppen

Als laatste een kort dankwoord.

Daarnaast zijn er nog Uitspraken, Anekdotes en Verhalen te lezen.

In de praktijk

Moppen in de praktijk uitgeprobeerd

Conducteur: "Zit je thuis ook met je schoenen op de bank?"
Student: "Controleert u thuis ook kaartjes?"
N.B.: Ik kende deze uitspraak alleen als mop. Degene die deze uitspraak opgestuurd heeft, Tommy Hoekstra, heeft het ook in de praktijk uitgeprobeerd. Hij werd bij station Zuidhorn de trein uitgezet. Hij liet me weten dat hij op 'het romantische stationnetje' nog veel napret heeft gehad.

Petra Jackson: Ergens in de jaren tachtig kwamen we terug na het stappen in de laatste trein uit Almaar. Moe en tiener zijnde, had ik mijn voeten op de bank. Zodra ik de conducteur hoorde, wilde ik ze eraf halen, maar ik was niet snel genoeg. De conducteur zei: "Doe je dat thuis ook?" en voor ik iets kon stamelen, zei een van mijn reisgenoten: "Nee meneer, thuis heeft ze geen trein".
Ik reis nog steeds bij voorkeur met mijn voeten op de bank, maar leg sindsdien wel mijn tas eronder. Nooit meer problemen gehad.

Deze uitspraak komt oorspronkelijk uit een conference van een cabaretier. Waarschijnlijk kende de conducteur hem als grap, maar genoot hij van de gelegenheid het werkelijk te zeggen, bij werkzaamheden bij station Best: "Dit is de stoptrein richting Tilburg, deze trein stopt niet te Best."

Op het station van Rhenen staat op het gele bord met de vertrektijden vermeld: "stoptrein Utrecht C.S. stopt niet" bij de laatste stoptrein naar Utrecht. Kennelijk was er niet genoeg plaats meer op het bord om erachter te kunnen zetten: "stopt niet te Bunnik."

Gehoord van een collega op station Zl. We staan te wachten voor 'onze' trein Zl-Rsd als er een dame op ons af komt gelopen met de vraag: "Welke trein gaat naar Nijmegen?". Waarop mijn collega doodleuk antwoord: "Die gele mevrouw". Het gezicht van de dame zal me altijd blijven heugen.

Gehoord in de trein:
Reiziger: "Conducteur gaat U over Leiden?" (overlijden)
Conducteur: "Dat is wel de bedoeling, maar waneer weet ik niet. Ik hoop over een jaar of 60".

Tijdens de controle is het altijd leuk om bij groepjes dames die op een meerman's kaart reizen ze mede te delen dat de vvb's niet geldig zijn.
Algemene paniek is meestal het geval.
Daarna mededelen dat je het voor deze keer door de vingers ziet maar dat ze de volgende keer om een meervrouw's kaart moeten vragen.

Vanuit Deventer richting Asd en Shl:
Klant: "gaat deze ook over Amf?"
Fred Tol: "Nee, sorry. Daarvoor moet u toch bij de KLM zijn".

Nico Bartels (HC), kende de volgende uitspraak als mop, maar vertelt hem tegenwoordig ook in de praktijk:
"Conducteur, waar kan ik de trein naar Haarlem pakken?"
"Overal mevrouw, behalve aan de stroomafnemer."

Twee meisjes op 'n perronbankje onder een spoorvertrekstaat:
"Moeilijk hoor die tijden"
"Nee hoor, niks an."
"Nou, hoe laat is dan 16 uur 27?"
"Nou, luister: 16 uur 25 is vijf voor half vijf. 16 uur 27 is dus 7 voor half vijf!"

Wat te denken van de volgende afkortingen:
Lovers: Leeg Openbaar Vervoer, Enige Reiziger Sul
Optio: Onze Passagiers Trein Is Overbodig
NS: zeg Nee tegen Stoptreinen.
N.B.: Deze afkortingen hebben allen betrekking op de afstoten van de onrendabele lijnen door de NS, en Lovers Rail, met oud-directeur Peter Sul, die de Optio trein daar reed. Deze treinen waren echter zeer leeg.

in Ut 1700 serie bij splitsing:
Klant: "Hoe ver is het naar Gvc?"
Fred Tol: "Ongeveer 80 km lopen."

Twee reizigers wachten op de trein. De stationsomroeper meldt het volgende dienstbericht: "Wagenmeeester verzocht op het eerste perron"
Zegt de ene reiziger tegen de andere reiziger: "Arme kerel, hij had vanmorgen nog gebeden... leid ons niet in verzoeking... en nou wort hij op het eerste perron verzocht."
De andere reiziger kon er niet om lachen. Later hoorde Ben Borsje, de ene reizigers dat hij lid van een 'zware' kerk was.

Tijdje terug gehoord. Vrouw wil de tram nemen bij Amsterdam CS maar vraagt eerst aan de bestuurder of deze ook naar het Rijksmuseum gaat, waarop de bestuurder antwoord: "Nee mevrouw, ik moet werken."

De trein rijdt niet verder wegens een storing. Alle reizigers stappen uit. Eén reiziger heeft een vouwfiets bij zich.
"Jij hebt geluk, je kunt nog fietsen!"
"Ach, zo'n haast heb ik nou ook weer niet."

Frank Kaayk schreef: Ik zit in de trein tussen Arnhem en Winterswijk als de conducteur voor de tweede maal binnenkomt voor kaartcontrole. Ik had de mijne al laten zien en vraag: "Nog een keertje zien?", waarop de conducteur antwoord: "Nee dank u, ik slaap al zo slecht".

6 jan 1999 stopte de trein plots op Dordrecht. Volgens de omroep van de conductrice was er zojuist een bommelding op Breda CS en zou de trein voorlopig niet rijden.
Enkele seconden later: "Dames en heren, wij van de Rail Tenderservice staan weer voor u klaar. U kunt weer kiezen uit ..."
"Met zure bommen!", merkt een medepassagier op.

Luuk Buijs, HC te Amsterdam:
Ik sta te wachten op vertrek, van de IC naar Brussel Zuid. Deze rijdt via Schiphol. Ik zie een ontzettend mooie vrouw voorbij lopen, met een paar koffers en ze was kennelijk op weg naar een vakantie bestemming. Ik maakte de opmerking: "Met jou wil ik wel op vakantie".
De vrouw draaide zich om en zei: "Dat zal wel om te neuken wezen, maar niet om mijn koffers te sjouwen".

Conducteur tijdens de controle. Een reiziger zegt: "Ik ben al geknipt door Uw collega."
"Ik zie het meneer, het zit leuk!"

Vaak vragen reizigers: "Is dit Amsterdam?". Luuk Buijs antwoord dan met: "Nee, dit is een trein."

Reiziger: "Gaat u naar Utrecht?"
Luuk Buijs: "Nee mevrouw, ik ga naar huis."

"Conducteur, mag ik u wat vragen?"
Luuk Buijs: "Natuurlijk mevrouw, maar ik ben al getrouwd."

Conducteur, waarom rijden we niet. Antwoord: ze hebben een meter rails gejat, of er moet weer een elektramuntje in de automaat.

Luuk Buijs, HC te Amsterdam:
Bij het splitsen te Utrecht van een trein uit de richting Zwolle: "Dames en heren, goede middag. Wij naderen station Utrecht en deze trein zal worden gesplitst, in een gedeelte den Haag en een gedeelte Rotterdam. Let u op de nummers boven de schuifdeuren. De voorkant van deze trein met de nummers ... gaan naar Rotterdam en de achterkant met de nummers ... gaan naar den Haag."
Een boze reiziger, die er niets van snapt, tikt tegen de trein en vraagt "Welke kant is dit?"
"Dit is de zijkant meneer."

De trein Tilburg-Eindhoven is ca. 25 minuten te laat als hij eindelijk arriveert. Reiziger vraagt conducteur: "Is deze trein te laat?" Antwoord conducteur: "Te laat, meneer, dit is de trein van morgen al!"

Gehoord op het station in Beverwijk: "Och jee, er staat een bus, zie je wel dat NS de Nederlandse Storingswegen betekend!"

Een leraar stelde een vraag aan een leerling. Deze antwoordde niet helemaal correct. Waarop de leraar zei: "Je zit op het goede spoor".
Ik antwoordde hierop: "Maar in de verkeerde trein!".

1982 Amsterdam CS. Lokettist 's avonds 22.00 uur is verveeld. Komt een mevrouw vragen wanneer de laatste trein naar Utrecht vertrekt. Lokettist antwoord gevat dat dit nog wel even kan duren. Mevrouw vraagt wat zij hier mee bedoeld. Waarop de lokettist zegt dat de NS voorlopig nog niet van plan is om de sporen op te breken.

In Amsterdam krijgen aspirant-trambestuurders een examen over voertuigkennis. Vraag: "Hoe zet ik een automaatje (zekering) uit?"
Antwoord (in de praktijk gehoord!): "Door er met het wissel-ijzer een klap op te geven."

IC van Maastricht-Haarlem. Dame: "Conducteur, ik moet naar Amsterdam. Kan ik blijven zitten?"
HC: "U mag ook gaan staan."

In de zestiger jaren was ik perronopzichter op het station Utrecht CS en was daar o.a. belast met het geven van vertrekbevel aan treinen. In die tijd kwamen ook de eerste vrouwelijk stationsomroepsters in dienst. Met een aantal collega's waren wij de mening toe gedaan dat we met een van hen een grapje uit moesten halen en hebben haar toen het volgende bericht om laten roepen: "Hier volgt een mededeling uitsluitend bestemd voor de heer P. Nus. De heer P. Nus wordt verzocht zich te vervoegen in de stationshal, alwaar zijn broer A. Nus op hem wacht." En ook met een herhaling. In die tijd was dat behoorlijk schuin, nu haalt men er waarschijnlijk zijn schouders over op.

In België hebben we enkele toepasselijke namen bedacht voor onze NMBS (Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen).
Niet Meer Bij Sneeuw.
Niet Met Beton Smijten. (nadat een treinbestuurder gedood werd door een stuk beton dat 2 jongens van een brug op een rijdende trein hadden gegooid.)
Nationale Maatschappij voor BeroepsStakers. (wegens de talrijke stakingen bij het spoor)
Nationale Maatschappij voor Beschermde Spoorwegdirecteurs. (Omdat Etienne Schoepen, de directeur van de NMBS, er niet in slaagt om de treinen stipt te laten rijden, maar toch directeur mag blijven.)

Rijden in Capelle aan den IJssel levert soms leuke versprekingen op.
"Chauffeur, mag ik een kleintje van je?"
"Mevrouw, mag dat ook na mijn dienst?"
Twee dagen later moest ik bij de chef komen; ik had een oneerbaar voorstel gedaan aan een mevrouw.

Veel passagiers stappen in met de vraag of ze een kleintje mogen. Hierbij kijk ik de passagier aan en vraag dan of hun partner dat nu eigenlijk wel goed vindt.

Reiziger vraagt aan een perronopzichter: "Meneer, is de intercity van 16:04 naar Vlissingen op tijd?" De perronopzichter loopt naar de perronwand kijkt eens naar boven, kijkt ook naar beneden, loopt naar de reiziger en antwoord: "Kan nooit meer lang duren want de bovenleiding hangt er en de rails liggen er al."

Gangbare term voor een HC: deurensmijter.

Ik sta op een zondag morgen bij spoor in 1 in Amsterdam bij de eerste trein voor die dag naar Dordrecht komt er een oude man naar mij toe en vraagt aan mij "Zeg conducteur is nou dit de eerste trein naar Haarlem?" Waarop ik de man antwoordde "Nou meneer laten we het daar maar niet over hebben dat was minstens 155 jaar geleden maar ik heb het ook niet meegemaakt."

Een paar jaar geleden sta ik bij spoor 11 bij de trein richting Leeuwarden komt er ook een man naar mij toe en vraagt aan mij "Gaat dit spoor nou ook naar Leeuwarden?" Waarop ik het spoor eens aandachtig bekeek en de daarop antwoordde: "Nou het ziet er nog goed uit maar mocht het ooit nog eens vervangen worden dan heb je misschien een kans dat ze het daar neerleggen."
Wat was die man kwaad zeg.

Komt er laatst een dame in Utrecht naar mij toe en vraagt aan mij "Hoe kom ik als eerste aan in Amsterdam daarop heb ik de dame meegenomen naar de voorkant van de trein en haar een plaats aangeboden op de koppeling van de trein met de mededeling als u nou hier gaat zitten bent u zelfs nog eerder als de machinist in Amsterdam.

Mooie dame: "Chauffeur. Ik kom zo even strippen."
Vervolgens ga ik dan uitgebreid zitten kijken, maar er gebeurd niets, waarop ik dan vraag: "Wanneer ga je nou strippen dan?"

Bij de instapdeur is een oudere, moeilijke ter been zijnde dame bezig de bus in te stappen vanwege haar handicap waarop ik dan zeg "Mevrouw, spring er maar in hoor."
Dit herhaal ik ook als ze uitstappen.

Om toch een beetje in de spits op tijd te blijven rijden gebeurd het met de bus wel eens dat je voorwielen door 't gele licht heen rijden en de achterwielen door 't rode licht. Een van de passagiers had hierop een opmerking en zei: "Chauffeur, je rijdt door rood, dat mag niet".
Op dat moment sprak ik: "Ach, mijn passagiers betalen gewoonlijk mijn bekeuringen wel."

Bij een volle bus vragen passagiers nog wel eens: "Chauffeur, mag ik er aan de voorkant uit?" waarop ik dan antwoord: "Nee, u kunt beter uitstappen aan de zijkant."

Oude man was op perron gevallen te Rotterdam CS. De man heeft een hoofdwond en wordt verzorgt door perronopzichter. Omstanders er om heen. Ik als conducteur kom aanlopen en kijk wat er gebeurd is. Een omstander vraagt mij: "Is deze man van de trap af gevallen?" Antwoord: "Nee, hij wou niet betalen."

Dankwoord

Zie voor het dankwoord de lijst met namen op de indexpagina.

Van de meeste moppen is het zeer lastig te achterhalen wie ze bedacht hebben. Zo heb ik al een stuk of tien e-mailtjes over wie het eerst de grap met "De trein stop niet te Best" bedacht heeft. De meeste mensen kennen het uit een conference van Fons Jansen, maar waarschijnlijk is de eerste keer dat deze 'grap' in de praktijk naar voren gekomen is, is in de jaren vijftig, toen een dergelijk bordje aan de richtingaanwijzer op het perron van station Eindhoven hing, bij die treinen richting Den Bosch die inderdaad niet in Best zouden stoppen. Volgens onbevestigde bronnen is de tekst ook nog voorgekomen in een stripalbum van Suske en Wiske.
Herken je een bijdrage en weet je wie hem geschreven heeft? Laat het me weten!


Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Verhalen: Commute by Train | Moppen: Nederlands ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.