NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Humor in en om de trein

Bedside Stories

Dit is een overzicht van daadwerkelijke gebeurde anekdotes en korte verhalen die met het openbaar vervoer te maken hebben. Nieuwe uitspraken zijn hartelijk welkom.

Er worden redelijk wat NS-termen gebruikt. Als je weet dat een HC een (hoofd)conducteur is en een meester of mcn een machinist kom je al ver. Voor de rest worden voor een aantal plaatsnamen de telegraafverkortingen gebruikt (b.v. Ut voor Utrecht Centraal en Amf voor Amersfoort).

Ik heb de bijdragen in het Engels onvertaald gelaten. Zodra ik tijd heb zal ik ze vertalen. Maar hulp is welkom: stuur de vertaling op, dan verander ik het meteen.

Inhoud

De anekdotes zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. Korte anekdotes
  2. Reisinformatie
  3. Calamiteiten
  4. Kattenkwaad
  5. Krantenartikelen
  6. Bedside Stories
  7. TGV teething trouble
  8. Gauge Specifications
  9. Dopplereffect

Als laatste een kort dankwoord.

Daarnaast zijn er nog Uitspraken, Verhalen en Moppen te lezen.

Bedside Stories

Uit het "Bedside Book of Railway History"

De eerste drie de volgende verhalen komen uit the boek The Bedside Book of Railway History door R.O.T. Povey [Clapham, 1974: Dalesman, ISBN 0 85206 221 4]. Volgens de uitgever is het helaas uitverkocht.

'The Liskeard and Caradon Railway was built as a freight line and was never authorised to carry passengers. This difficulty was overcome by carrying passengers free at their own risk and making a charge for the carriage of their personal freights (hats, handbags, etc.).'

'By Section 114 of the Whitby and Pickering Railway Act, 1833, the company was authorised to use locomotives, but Section 134 of the Act forbade their use!'

'The Spurn Head Railway was provided by the War Department as a means of communication between Kilnsea (Yorkshire) and the Spurn Point lighthouse and coastguard station, a distance of three miles. It was opened about 1919 and closed in 1951. Although at one time the line had five locomotives, it boasted some very odd vehicles, one being a flat trolley with a mast and sail. A fair turn of speed could be achieved with a following wind, and the Revd. Alfred Poulsom states that on one occasion he had a hair-raising ride as the only brake in evidence was a chunk of wood which was dropped off in front of the wheels.'
N.B.: Dit soort vehikels is nog steeds in gebruik op de Halligen, een paar bulten die in het gebied van het Nord Friesische Watt zijn te vinden. De rails liggen op een rijtje keien die soms net boven het Wad uitsteken.

In sommige Britse treinen kan de deur niet van binnenuit geopend worden. Wil je uitstappen, dan moet je het raampje (in de deur) opendoen en de deur met de klink aan de buitenkant opendoen. Gelukkig hangen er instructies:
To open door
1. Wait for [Door unlocked] sign
2. Open window
3. Use outside handle
Please close door and window after use

I thought I'd let you know about this station in Warrington (which incidentally may be where my family are going to buy a house). Anyway apparently it is illegal to kiss on the platforms of the station there. When asked about the reason for this the rail people in Warrington claimed that the trains were being delayed by snoggers!?. Sounds like an interesting place to live. How people snogging causes rail services to be delayed is a mystery to me, although perhaps it will be interesting finding out. (Snogging = french kissing)

Dankwoord

Speciale dank aan de kranten die gereageerd hebben op mijn vraag op ik delen van hun artikel mocht citeren. Zie voor het volledige dankwoord de lijst met namen bij het dankwoord.

Van sommige bronnen is het vrij lastig te achterhalen wie het geschreven heeft. Herken je een bijdrage en weet je wie hem geschreven heeft? Laat het me weten!


Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Anekdotes: Krantenartikelen | Anekdotes: TGV teething trouble ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.