NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Humor in en om de trein

Calamiteiten

Dit is een overzicht van daadwerkelijke gebeurde anekdotes en korte verhalen die met het openbaar vervoer te maken hebben. Nieuwe uitspraken zijn hartelijk welkom.

Er worden redelijk wat NS-termen gebruikt. Als je weet dat een HC een (hoofd)conducteur is en een meester of mcn een machinist kom je al ver. Voor de rest worden voor een aantal plaatsnamen de telegraafverkortingen gebruikt (b.v. Ut voor Utrecht Centraal en Amf voor Amersfoort).

Ik heb de bijdragen in het Engels onvertaald gelaten. Zodra ik tijd heb zal ik ze vertalen. Maar hulp is welkom: stuur de vertaling op, dan verander ik het meteen.

Inhoud

De anekdotes zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. Korte anekdotes
  2. Reisinformatie
  3. Calamiteiten
  4. Kattenkwaad
  5. Krantenartikelen
  6. Bedside Stories
  7. TGV teething trouble
  8. Gauge Specifications
  9. Dopplereffect

Als laatste een kort dankwoord.

Daarnaast zijn er nog Uitspraken, Verhalen en Moppen te lezen.

Calamiteiten

Stoptrein tussen den Haag HS en Rijswijk op maandagmorgen op het eerste balkon. Er was kennelijk geen conducteur want na stilstand van de trein komt de machinist uit zijn cabine, via het balkon, naar buiten om het sein 'veilig' te fluiten (op zijn vingers!). Het is koud een van de passagiers sluit de deuren, waarop de machinist tegen het raam klopt en wat beteuterd vraagt om hem binnen te laten omdat hij machinist is en de trein moet besturen. Daarop wordt de deur geopend, de machinist gaat naar zijn plaats en de trein zet zich in beweging

Na een gezellige dag in Friesland in de winter van 1996 sta je 's avonds met een man of 500 op het station te wachten om naar huis te gaan. Maar door sneeuwval, ijzel enz. kwamen er geen treinen. Langzaam groeide het aantal mensen dat naar huis wilde. De treinen bleven uit en de speakers bleven stil.
Uiteindelijk tegen 22:00 kwam de mededeling: "Door de ijzel en sneeuw is treinverkeer onmogelijk. U wordt verzocht om naar huis te gaan." Een man of 1000 konden de ironie van dit bericht moeilijk begrijpen.

Mark van Essen: Vanuit Den Haag vertrokken in (ik citeer) "een oude rammelbak" vanwege een defect aan de eigenlijke trein. Voor Tilburg roept de HC om:
"In Tilburg staat op perron 1 de oorspronkelijke trein te wachten, wij verzoeken iedereen over te stappen. Wij zullen aankomen op perron 2."
Iedereen spoed zich van perron 2 naar perron 1 en worstelt zich in de trein. Iedereen zit net en heeft de bagage opgeruimd als de omroepster van station Tilburg omroept:
"Zojuist is binnengekomen op spoor 2 de doorgaande intercity uit Den Haag, iedereen in de trein op spoor 1 wordt verzocht over te stappen." Alle mensen die net gerieflijk zitten haasten zich weer terug naar de trein die zij zojuist met veel haast hebben verlaten. Eenmaal terug in de "oude rammelbak" klinkt:
ding dong, "met excuses voor het ongemak, maar ik heb mij zojuist vergist, de doorgaande trien vanuit Den Haag staat te wachten op spoor 1, ik verzoek iedereen dan ook vriendelijk voor de tweede en laatste maal van trein te wisselen, en ik beloof u het is echt de laatste keer."
Uiteindelijk zit iedereen weer in de trein (spoor 1) te wachten tot hij eindelijk vertrekt als wederom klinkt: "Ding dong, wil iedereen in de doorgaande trein vanuit Den Haag zich begeven naar spoor 2.. (stilte) "haha grapje, en een prettige reis nog verder."


Op het perron van Veenendaal West, wachtend op de trein naar Utrecht. Deze trein gaat om de 30 minuten.
Wanneer de trein moet komen klinkt het door de speakers "Attentie dames en heren, de stoptrein naar Utrecht heeft 10 minuten vertraging". Wachten dus. 10 minuten gaan voorbij. Geen trein. 20 minuten gaan voorbij, nog steeds geen trein en inmiddels komen er mensen aandruppelen voor de volgende trein. 25 minuten nadat de trein aan had moeten komen wordt er omgeroepen "Attentie dames en heren, de stoptrein naar Utrecht is ter vervallen gekomen". Vervolgens denken de mensen die net binnen kwamen druppelen dat de trein niet rijd en die gaan weer terug naar huis. 2 minuten later kwam die trein wel.

Anton van Heesewijk vertelde een anekdote die plaatsvond toen de NS nog de slogan Wij gaan ervoor gebruikte:
De intercity naar Venlo had flink vertraging wegens een ongeval op het traject Dordrecht-Breda. De Treindienstleiding besloot via Den Bosch door te rijden. Op Dordrecht bleven we wachten op de passagiers die naar Geldermalsen moesten. Verscheidene mensen stapten dankbaar in de trein in. Met flinke vertraging reden we uiteindelijk verder. Totdat we bij Geldermalsen aankwamen...
Daar werd omgeroepen: "Wegens weigering van de verkeersleiding mogen we niet op station Geldermalsen bij het perron komen. De reizigers voor station Geldermalsen worden aangeraden om door te rijden tot 's-Hertogenbosch en dan de stoptrein terug te pakken."
De mensen in de trein die naar Geldermalsen liepen, liepen rood aan en voor een tweede keer ging de intercom aan: "Wij gaan ervoor!"

De intercity stopt in Zwolle, zoals gewoonlijk komt er dan een stuk achter. De trein zit ook bomvol. Na 5 minuten wordt er omgeroepen: "Deze trein is te lang voor het station in Amersfoort, mensen in treinstel 4096 worden verzocht plaats te nemen in de andere treinstellen." Kun je nagaan, in een bomvolle trein komt er nog een flink aantal mensen uit een koploper de overige treinstellen in. De trein vertrekt met 15 minuten vertraging, en is wonder boven worden exact(!) op tijd! Uiteindelijk dus een compliment. Maar ik vond het wel lachen; die andere mensen uit 4096 niet bepaald.

D. van Dalen: Op 2 januari 1999, op het station van Alkmaar. Ik kwam op het station aan, liep naar de bushalte van bus 162 naar Bergen aan Zee, voor een kampweekend. De chauffeur van de bus die er staat: "Sorry, ik ga maar tot Bergen. Over een kwartiertje komt de bus naar Bergen aan Zee". Inmiddels waren er meer mensen aangekomen die naar hetzelfde kamp gingen. Na een kwartier kwam de bus aanrijden. De chauffeur stapte uit, maar wij mochten vast in de bus gaan zitten. Tien minuten na de vertrektijd, was er nog steeds geen chauffeur op komen dagen. Na nog eens vijf minuten ging ik naar het NZH-infokantoortje, waar ik te horen kreeg "hij zo wel zal komen".
Na nog eens tien minuten kwam er een chauffeur, maar die had enkel de mededeling dat hij opdracht had gekregen de bus weg te zetten, want er was geen chauffeur voor de bus. De volgende bus op de uurdienst ging alweer over een half uur, veel te laat om op tijd aanwezig te zijn. Dus zes mensen naar het infokantoortje met de mededeling dat NZH maar voor een taxi moest zorgen. Na tien minuten kwam er een taxi opdagen, een gewone Mercedes. En daar moesten zes mensen in. Na veel duwen lukte het toch. Daarna in sneltreinvaart naar Bergen aan Zee. Uiteindelijk zijn we toch nog net op tijd aangekomen. Maar het was wel een vreemde gebeurtenis.

Intercity Utrecht-Den Haag. Vlak na Gouda maakt de trein een noodstop. Enkele minuten later loopt de machinist door de trein naar de andere cabine, zich links en rechts verontschuldigend: "Sorry, wissel stond verkeerd". De intercity naar Rotterdam was blijkbaar net langs geweest. Weer enkele minuten later rijdt de trein achteruit, staat nog eens stil, machinist komt weer langs met ongemakkelijk lachje op z'n gezicht en weer enkele minuten later rijden we dan alsnog richting Den Haag (of was het nou toch Rotterdam?).

Tijdje terug in de IC van Den Bosch naar Eindhoven. Vlak na Boxtel wordt omgeroepen (door HC): "Wegens een ongeval tussen Best en Eindhoven zult u vanaf Best met bussen worden vervoerd. ... "Bij Best aangekomen, stappen we allemaal uit en lopen al bellend naar de bussen toe alwaar we te horen krijgen dat de treinen toch weer zullen gaan rijden. Iedereen stapt weer bellend in de IC die er nog stond en de trein begint weer te rijden. Het laatste treinstel is nog niet van het perron of we stoppen alweer. "Er is een mankement met de locomotief, we kunnen nog een stukje achteruit zodat u in Best de bus kunt nemen......." Iedereen stapt weer uit, loopt al bellend naar de bus waar ze te horen krijgen dat de stoptrein zo gaat rijden. Iedereen weer bellend naar de trein terug, wachtend op de stoptrein. Na enige tijd wordt er omgeroepen: "Het euvel bij de IC is verholpen, u kunt allen weer instappen..." Iedereen stapt in en de IC gaat weer rijden. Het commentaar van de HC hierop was: "Dames en heren, u, de koffieman, de machinist en wij de conducteurs hebben één ding gemeen. We voelen ons allemaal jojo."

De sneltrein stopte vlak voor station Woerden, bleef enige minuten staat, trok op en reed vrolijk station Woerden voorbij. Die onzekerheid van in paniek om zich heen kijkende passagiers, niets moeten conducteur en machinist mooier vinden. Het duurde dan ook even, pak hem beet tot halverwege naar Gouda, voordat het treinpersoneel de intercom ter hand nam. Het ding werd overigens voor dat er echt een mededeling kwam een aantal keer weer neergelegd, vermoedelijk omdat men schateren in de intercom niet op zijn plaats vond. En ja hoor, toen kwam het hoge woord eruit: "Dames en heren, deze trein had in Woerden moeten stoppen, maar dat zijn we helaas vergeten" Het moet de heren een satanisch genoegen hebben geschonken, die immer zeurende klanten deze hak te zetten. Veel gegromd werd er overigens niet, want voor menig passagier was het niet de eerste keer dat Woerden werd overgeslagen. Om het goed te maken werd keurig uitgelegd dat er een kwartiertje na aankomst te Gouda al weer een trein terug zou gaan. Niks mis mee toch.

Omgeroepen in de intercity Breda-Eindhoven, bij station Tilburg: "Ehh, dames en heren, we staan voor een rood sein, we zoeken nu uit waarom." En even later: "Dames en heren, er is een stroomstoring. U wordt verzocht de trein te verlaten. Deze trein wordt opgeheven. (klik)" En toen was het stil...

De trein komt met een kwartier vertraging aan in Wolvega: Er wordt omgeroepen: "Wij excuseren ons voor de opgelopen vertraging, maar er hing iemand aan de trein. We hebben de persoon verwijderd."
Bij navragen bleek dat er een idioot was die te laat was voor de trein, vervolgens is hij op het opstapplankje gaan staan en heeft hij zich een paar kilometer vastgehouden, terwijl hij aan de buitenkant van de rijdende trein stond. Toen de trein stopte, vond hij de situatie heel normaal.

Toen de trein laatst uit Dordrecht richting Tilburg ging, stopte de trein ineens na een minuut of 10 in the middle of nowhere. Vervolgens klonk zachtjes uit de speakers "Dames en Heren, we zijn helaas de verkeerde kant opgereden, we zitten nu op het spoor richting Roosendaal". Waarop de trein toch maar doorging, te Roosendaal stopte en daarna verder ging in de richting Tilburg met een half uur vertraging...

Station Breda na ongeveer kwartier stilstaan: "Dames en Heren, de intercity naar Rotterdam op perron 5 zal niet verder rijden. De oorzaak, gevolgen en te nemen maatregelen zijn nog niet bekend."

Stremming in de tunnel bij Rotterdam Blaak. Op Rotterdam CS advies voor de reizigers richting Roosendaal: verder te reizen via Utrecht (wat dus inhoud Rotterdam, Utrecht, Den Bosch, Roosendaal). Tien minuten later vertrok te intercity richting Roosendaal gewoon.

Winter '98-'99: Sta je in de kou op het station, heeft de trein vertraging. Ding-dong... 10 min. Balen, dacht ik een keer op tijd te zijn. Nou ja, dan maar met de stoptrein van Leiden naar Den Haag HS die gaat toch ook zo weg. Wil ik net instappen, de omroepster: Ding-dong "Dames en heren, de vertraagde intercity naar Den Haag HS en ..enz., zal over enkele ogenblikken binnen komen op spoor 8". Dan toch maar even wachten op de IC want die gaat toch sneller.
Drie minuten later, de omroepster: Ding-dong.."Dames en heren, op spoor 8 staat voor u gereed de vertraagde IC naar DH-hs en ..enz.".
Slaap ik nog, moet ik een bril of zit er wat in die koffie?? Pfoeh, nee, ik ben niet de enige die het gezien heeft. Moet ie nog gebouwd worden, hebben we te maken met een Vliegende Hollander of had ze het, zoals vaker, bij het verkeerde eind en bedoelde ze dat ie op dat moment gereed stond op Schiphol of zo? Uiteindelijk kwam ie toch met +10 min. vertraging aan en had ik de stoptrein, die wel op tijd ging, allang gemist.

Een paar weken terug reisde ik met de trein van Groningen naar Zwolle, 's morgens vroeg. In Assen stonden we al zeker 15 minuten stil, toen de HC omriep dat we voor onbepaalde tijd stil zouden blijven staan en dat er voor het station vervangend busvervoer zou komen. Natuurlijk veel gemopper van iedereen, maar toch verlieten zeker 50 mensen de trein. De laatste daarvan was nog niet goed en wel in de tunnel verdwenen, of de HC riep om: "Dames en Heren, wij zullen nu onmiddellijk vertrekken!" En inderdaad: de deuren gingen dicht en de trein trok op. Net op dat moment kwamen de eerste mensen uit de tunnel... Je kunt je hun gezichten wel voorstellen.

Een reiziger had op 17 december 1999 een kerstborrel. Hij moest met de bus naar huis, dus ruim op tijd gaat hij naar Zaandam station, waar ook een busstation is om de bus van ongeveer 22:00 te nemen richting Zaandijk. Hij wacht op het station op de bus want hij is ruim op tijd aanwezig, op de vertrektijd geen bus, 5 minuten na vertrektijd geen bus, 10 minuten na vertrektijd geen bus, er staan onderhand al een aantal mensen te wachten, gaat er een naar het chauffeurskantoor om te vragen waar de bus blijft, zeggen ze dat de chauffeur ziek is geworden en dat het geen moeite is om voor die 2 ritten nog een chauffeur op te trommelen en dat de mensen maar een taxi moeten nemen. Vraagt de klant: "Op kosten van Connexxion?". "Nee, dat niet, op eigen kosten" was het antwoord. Omdat hij niet te ver (ong. 5 km) van huis was, is hij maar gaan lopen

5 november 1999, om 19:08 uur, in de intercity Arnhem Ede-Wageningen: "Dames en heren, wegens een technisch mankement is er slechts beperkt treinverkeer mogelijk tussen Arnhem en Driebergen-Zeist. De intercity naar Ede-Wageningen, Driebergen-Zeist, Utrecht van 19.08 zal vandaag niet rijden."
Om 19:12 uur: Zelfde mededeling, gevolg door "de eerstvolgende trein zal zijn de stoptrein naar Utrecht". De intercity stroomt leeg, de stoptrein barst uit zijn voegen.
Om 19:13 uur: "De eerstvolgende trein zal zijn de intercity van 19:24 naar Ede-Wageningen, ..." De meute stroomt weer in de intercity die ze net hadden verlaten. Meteen daarna vertrekt de stoptrein, zo goed als leeg
Om 19:24 uur, in de als intercity gereedstaande trein: "U bevindt zich de stoptrein" Bij de kleine stations Oosterbeek en Wolfheze moet de trein twee keer stoppen, omdat de trein langer is dan het perron. Daarna bedenkt de conducteur dat mensen uit het achterste treinstel best naar voren kunnen lopen, om de vertraging te beperken.
NS maakt werk van haar 'inspanningsverplichting'!

In de IC van Arnhem-Utrecht, bij Ede-Wageningen, na een kwartier vertraging opgelopen te hebben langs het perron: "Onze excuses voor de vertraging. Er was echter een invalide reiziger, en die had er in Ah al uit gemoeten. Wij vonden het wel zo netjes om deze persoon alsnog uit de trein te helpen."

's Morgens vroeg in de stoptrein van Dordrecht naar Den Haag HS: "Dames en heren, deze trein rijdt na een stop in Rotterdam CS verder als stoptrein naar Den Haag HS." Bij aankomst in Rotterdam: 'Dames en heren, een foutje van mij, u kunt niet in deze trein blijven zitten, maar wordt vriendelijk verzocht uit te stappen en een andere trein te nemen wij gaan niet verder."
Veel gezucht en gesteun later op het perron: "Voor de reizigers op perron 8, de stoptrein rijdt wel verder, u kunt instappen."
Eenmaal weer in de trein: "Beste reizigers, ik had daarnet al meegedeeld dat we niet verder gaan." Iedereen weer naar buiten. Koud en wel weer op het perron: "Reizigers op spoor 8, de conducteur is nog niet helemaal wakker, de trein rijdt wel gewoon verder als stoptrein naar Den Haag HS. Gaat u gewoon naar binnen en negeer enig verder commentaar van de beste man."

Intercity Amsterdam - Groningen en Leeuwarden. Net na vertrek uit Hilversum rijdt de trein een wandelaar aan midden in het bos en nergens een overweg te bekennen. Bericht van geëmotioneerde HC via de intercom: "Dames en heren. In verband met een dodelijk ongeval zullen wij enige vertraging oplopen. Dit is geheel buiten onze schuld, wij kwamen van rechts."

Een situatie op Utrecht CS, tijdens een grote verstoring. Een groepje NS-ers staat in de stationshal wat te kletsen, wachtend op de dingen die komen gaan. Een gehaaste pdl komt aanlopen, tikt een van de mannen op de schouder.
"Heb je nu iets te doen?"
"Nee, niet bepaald hè?"
"Neem dan die trein op spoor 12 maar mee naar Amersfoort"
Hoezo gestructureerd volgens het spoorboekje?

Trein Oostende - Antwerpen Centraal op een zaterdag in november. Vanwege de werken aan het Centraal Station te Antwerpen, rijdt de internationale trein (A'dam-Brussel v.v.) en de trein naar Oostende in het weekend via Antwerpen Centraal, en doordeweeks via Antwerpen Berchem. Aangezien ik in het weekend reed, moet ik overstappen in Antwerpen Centraal. Echter, al snel werd omgeroepen, dat vanwege onvoorziene werkzaamheden de trein niet verder reed dan Antwerpen Berchem. Ik voorzag dus het missen van de aansluiting met de internationale trein en dan moet ik een uur wachten. Ik vraag de conducteur: "Mijnheer, ik moet de trein richting A'dam hebben, hoe moet ik straks overstappen?". De conducteur zegt vertwijfel": "Ah juist, mijnheer, da's een vraag die ik wel verwachtte maar hoopte dat deze niet gesteld zou worden". Het blijft even stil en we kijken elkaar versteld aan. De conducteur zegt: "Ik ga voor u informeren". Na enige tijd komt de conducteur terug en zegt: "Mijnheer! Uw trein naar Amsterdam heeft nu al een vertraging van 10 minuten, en u zal op Berchem dan dus net genoeg tijd hebben om over te stappen!".
Vijf minuten vóór de aankomst in Berchem roept de conducteur om: "Dames en heren! De werken zijn beëindigd en de trein rijdt wel door naar Centraal!". In de trein brak enige paniek los, aangezien iedereen al met de jassen aan stond en de bagage al was gepakt. Ik besloot door te reizen naar Centraal, waar de int. trein naar Amsterdam inderdaad met ruim 10 minuten vertraging aankwam. Gered door de vertraging.

op de lijn Utrecht naar Den Bosch gebeurde eens een ongeluk. Een koploper ramde een auto en het bleek een Audi TT te zijn, dus de machinist riep om: "Iemand nog behoefte aan een tweedehands Audi TT?"
Helaas was het voor de bestuurder niet goed afgelopen. De auto werd een paar dagen later verkocht aan een passagier in de trein.

11 februari 1999. De trein van Den Haag naar Arnhem. De trein is druk maar niet drukker dan normaal. Op station Utrecht roept de machinist om dat de trein te vol zit en dat de helft van de passagiers moet uitstappen. Men kijkt elkaar aan besluit dat de andere helft maar moet uitstappen. Na 5 minuten roept de machinist om dat de trein toch echt te vol zit en dat hij zo niet verder kan rijden. Na enkele minuten komt de verlossende mededeling van de machinist dat iedereen moet uitstappen omdat het onverantwoord is om met zo'n volle trein door te rijden. Na deze woorden stapt iedereen uit en stapt in een andere trein richting Arnhem. Deze trein vertrekt na enkele minuten.

Waar gebeurd, oktober 1999. De trein Zwolle-Roosendaal staat stil te Arnhem, en blijft stilstaan. Een krakende, onverstaanbare intercom meldt: "... technisch makement . .. reizigers voor Nijmegen... perron 8."
Aanwezige reizigers kijken elkaar vragend aan, maar snappen de boodschap: wie naar Nijmegen wil, kan beter met de Intercity komend uit Utrecht gaan en die staat klaar op perron 8. De meeste inzittenden stappen dus uit, de tunnel in, naar perron 8. Daar blijkt de trein naar Nijmegen vertrokken. Iedereen vloekend terug naar perron waar de defecte trein staat. Deze rijdt tot onze verbijstering voor onze neus weg.
Heel in de verte zag ik de NS-voorlichter maken dat hij wegkwam. Ik herkende hem aan zijn pet.

Tussen Hoogeveen en Meppel was in het weekend van 15/16 april 2000 één spoor buiten dienst. Over het andere spoor werd een beperkte treindienst uitgevoerd waarbij alleen de lange-afstand treinen reden.
Bij de gebruikte afhandelingsstrategie op een zeker moment werd de IC naar Gn met +20 richting het noorden gestuurd zodat ook de IC de andere kant op weer werd opgezadeld met +20. Reeds binnen 3 kwartier kwam NSVL (Verkeersleiding) tot de ontdekking dat op deze manier de rest van de dag alles +20 zou zijn en kwamen er twee treinen achter elkaar zuidwaards ten koste van nog 10 minuten extra vertraging voor een trein noordwaarts.
De informatieuitwisseling tussen NSVL Zl en de Hc van de extra te vertragen trein:
NSVL: "... er is door werkzaamheden wat vertraging ontstaan" afhandelingsstrategie: eerst komen er nog een paar treinen van de andere kant; "... daarna kunt U vertrekken."
HC: "Ooh, en dan is het zeker al een uur of drie?"
NSVL: "Nee hoor, U bent straks maar +30!"
HC: "Maar +30??? Dat zullen mijn reizigers leuk vinden."
NSVL: "Als U het er niet mee eens bent, dient U maar een klacht in."
HC: "Dat helpt toch niet, jullie zijn toch alleen maar geinteresseerd in treintjes spelen..."

Dankwoord

Speciale dank aan de kranten die gereageerd hebben op mijn vraag op ik delen van hun artikel mocht citeren. Zie voor het volledige dankwoord de lijst met namen bij het dankwoord.

Van sommige bronnen is het vrij lastig te achterhalen wie het geschreven heeft. Herken je een bijdrage en weet je wie hem geschreven heeft? Laat het me weten!


Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Anekdotes: Reisinformatie | Anekdotes: Kattenwaad ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.