NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Humor in en om de trein

Gauge Specifications

Dit is een overzicht van daadwerkelijke gebeurde anekdotes en korte verhalen die met het openbaar vervoer te maken hebben. Nieuwe uitspraken zijn hartelijk welkom.

Er worden redelijk wat NS-termen gebruikt. Als je weet dat een HC een (hoofd)conducteur is en een meester of mcn een machinist kom je al ver. Voor de rest worden voor een aantal plaatsnamen de telegraafverkortingen gebruikt (b.v. Ut voor Utrecht Centraal en Amf voor Amersfoort).

Ik heb de bijdragen in het Engels onvertaald gelaten. Zodra ik tijd heb zal ik ze vertalen. Maar hulp is welkom: stuur de vertaling op, dan verander ik het meteen.

Inhoud

De anekdotes zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. Korte anekdotes
  2. Reisinformatie
  3. Calamiteiten
  4. Kattenkwaad
  5. Krantenartikelen
  6. Bedside Stories
  7. TGV teething trouble
  8. Gauge Specifications
  9. Dopplereffect

Als laatste een kort dankwoord.

Daarnaast zijn er nog Uitspraken, Verhalen en Moppen te lezen.

Gauge Specifications

onbekende bron

How Specs Live Forever

Even though it's not clear how true this story is, it is funny.

The US Standard railroad gauge (distance between the rails) is 4 feet, 8.5 inches. That's an exceedingly odd number. Why was that gauge used? Because that's the way they built them in England, and the US railroads were built by English expatriates. Why did the English people build them like that? Because the first rail lines were built by the same people who built the pre-railroad tramways, and that's the gauge they used.

Why did they use that gauge then? Because the people who built the tramways used the same jigs and tools that they used for building wagons, which used that wheel spacing. Okay! Why did the wagons use that odd wheel spacing? Well, if they tried to use any other spacing the wagons would break on some of the old, long distance roads, because that's the spacing of the old wheel ruts.

So who built these old rutted roads? The first long distance roads in Europe were built by Imperial Rome for the benefit of their legions. The roads have been used ever since. And the ruts? The initial ruts, which everyone else had to match for fear of destroying their wagons, were first made by Roman war chariots. Since the chariots were made for or by Imperial Rome they were all alike in the matter of wheel spacing.

Thus, we have the answer to the original questions. The United State standard railroad gauge of 4 feet, 8.5 inches derives from the original specification for an Imperial Roman army war chariot. Specs and Bureaucracies live forever. So, the next time you are handed a specification and wonder what horse's ass came up with it, you may be exactly right. Because the Imperial Roman chariots were made to be just wide enough to accommodate the back-ends of two war horses.

Dankwoord

Speciale dank aan de kranten die gereageerd hebben op mijn vraag op ik delen van hun artikel mocht citeren. Zie voor het volledige dankwoord de lijst met namen bij het dankwoord.

Van sommige bronnen is het vrij lastig te achterhalen wie het geschreven heeft. Herken je een bijdrage en weet je wie hem geschreven heeft? Laat het me weten!


Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Anekdotes: TGV teething trouble | Anekdotes: Dopplereffect ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.