NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Humor in en om de trein

Krantenartikelen

Dit is een overzicht van daadwerkelijke gebeurde anekdotes en korte verhalen die met het openbaar vervoer te maken hebben. Nieuwe uitspraken zijn hartelijk welkom.

Er worden redelijk wat NS-termen gebruikt. Als je weet dat een HC een (hoofd)conducteur is en een meester of mcn een machinist kom je al ver. Voor de rest worden voor een aantal plaatsnamen de telegraafverkortingen gebruikt (b.v. Ut voor Utrecht Centraal en Amf voor Amersfoort).

Ik heb de bijdragen in het Engels onvertaald gelaten. Zodra ik tijd heb zal ik ze vertalen. Maar hulp is welkom: stuur de vertaling op, dan verander ik het meteen.

Inhoud

De anekdotes zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. Korte anekdotes
  2. Reisinformatie
  3. Calamiteiten
  4. Kattenkwaad
  5. Krantenartikelen
  6. Bedside Stories
  7. TGV teething trouble
  8. Gauge Specifications
  9. Dopplereffect

Als laatste een kort dankwoord.

Daarnaast zijn er nog Uitspraken, Verhalen en Moppen te lezen.

Kranten­artikelen

Leuke artikelen over treinen in de krant

Algemeen Dagblad, 24 december 1996 bericht over een draadbreuk:
'De intercity van Brussel naar Amsterdam kon de breuk [...] niet meer ontwijken.'

Uit New Scientist, 2 december 1995:
The particle now leaving platform 4...
'What is 27 kilometers long, cost over $1000 million to build and can tell you precisely when trains are leaving Geneva station? The answer is the Large Electron Positron Collider at CERN, the European laboratory for particle physics.'
'This June physicists began measuring the magnetic field within LEP and found strange disturbances that caused the beam energy to fluctuate unpredictably. The effect began at 4 am, worsened at regular times throughout the morning and again in the evening, stopping at midnight.'
'Eventually, an engineer suggested that the interference came from the railway to Paris, which runs within 1 kilometre of CERN.'
'The current that drives France's superfast trains, the TGV, flows through overhead cables and returns tot the generators via the rails. "But the rails are connected to the earth" says Camporesi, LEP's coordinator at CERN. These 'Vagabond currents' head for the best conductor around: the aluminium pipe that houses the LEP's particle beams.'
'A couple of weeks ago CERN physicists and local railway officials measured the beam energy in the LEP and the potential difference between the rails and the earth as a TGV drew out of Geneva station. The patterns match almost exactly.'
'There is little the researchers can do about the stray currents except allow for them in their results. But at least one good thing has come from them, says Camporesi: "We can verify that the TGV's leave on time-with a accuracy of 1 minute every day."'

Bericht in Drenthe Courant op dinsdag 3 december 1996:
'Een treinmachinist die regelmatig met zijn goederentrein bij Assen moet wachten had even gebruik gemaakt van die mogelijkheid om even bij de patatboer langs te gaan. Maar net deze keer kreeg hij vrij snel het sein 'veilig' terwijl hij nog bij de patatboer binnen zat te wachten, met het gevolg dat veel mensen die met de auto stonden te wachten voor de slagbomen veel geduld moesten opbrengen tot de machinist met zijn bakje patat weer plaatsnam in de trein om zijn reis te vervolgen.'
'De politie heeft van dit voorval contact opgenomen met de NS, die zal dit verder uitzoeken.'

Delen uit een artikel in de Volkskrant, bij Dag In Dag Uit (datum onbekend):
Excuses van NS, mede namens het beestje
'Altijd is er eerst wat onbestemd gekraak en gerommel uit de luidsprekers. Maar de trouwe reiziger van het NS-boemeltje dat van uit Rotterdam binnendoor via Gouda, Woerden en station Bijlmer naar Amsterdam sjokt en weer terug, weet al dat dit de opmaat is tot iets moois.'
'En ja, het is weer raak: "Dames en heren, helaas moeten wij u meedelen dat we net zonder te stoppen station Bijlmer voorbij zijn gereden." De machinist doet een vergeefs poging een snikkend lachje in de mededeling te verbergen.'
'Het treintje boemelt het station Gouda uit, in de richting van Rotterdam. Ha! Gekraak, gerommel. "Dames en heren, door een fout van de verkeersleiding moet ik meedelen dat we thans op weg zijn naar Den Haag."'
'De fout wordt onmiddellijk gecorrigeerd. Het boemeltje wordt middenin de polder stilgezet, motor en lichten gaan uit, en weldra stommelt de machinist in het duister door het gangpad van voren naar achteren. Vanuit de bestuurscabine in de staart zet hij het retour Gouda in.'
'Dat zien we zo'n dikke intercity nog niet doen. Onze boemel staat voor niks. Hoor maar. Gekraak. "Dames en heren, voor Abcoude is een intercity gestrand. Die gaan we effe naar het perron duwen."'
'Elke week is er wel wat. Minutenlang sukkelt de tegenvoeter van de HSL over de rails. Verbaasd beginnen de vaste reizigers elkaar aan te staren. Dat het tempo nooit bloedstollend hoog ligt, zijn ze wel gewend. Maar nu gaat het zo heel langzaam, dat is wel heel opmerkelijk. Eindelijk: gekraak. Weer bingo. De machinist: "Dames en heren, we vragen wat geduld. Voor ons loopt een hond."'
'Wauw! Na een korte aarzeling verdringen de reizigers zich voor de raampjes, in de hoop een glimp van de viervoeter in draf op te vangen. En ja hoor, daar is 'ie. Het uiterlijk van een wolf. Tong uit de bek, paniek in de ogen. "Aaach, moet je zien."'
'Een andere dag is het een schaap. De machinist houdt de reizigers op de hoogte. Schapen laten zich gemakkelijker vangen dan honden. Vrij snel volgt het gekraak: "Mede namens het beestje de excuses van de NS."'
'Van alle wee wordt de passagier op de hoogte gehouden. Als in Gouda de deuren niet opengaan, is er het vertrouwde kraakje met daarachter: "Ik krijg die knop niet om."'
'Heerlijk treintje!'

Van Teletext pagina 192, september 1996:
Voor een habbekrats naar Londen
'De Britse spoorwegen hebben de inwoners van Aberystwyth in Wales een zeer genereuze aanbieding gedaan: een retourtje Londen (763 kilometer visa versa) voor nog geen honderd gulden.'
'Aan de aanbieding was wel de voorwaarde verbonden dat de trein heen van 9.22 uur werd genomen en terug die van 14.35 uur. Dat het stoppertje van 9.22 uur pas om 14.25 in de Britse hoofdstad aankomt was het spoorbedrijf kennelijk ontgaan.'
'Na klachten overweegt de onderneming in haar grenzeloze optimisme het tijdstip van retour naar 18.15 uur te brengen in de hoop dat klanten 10 uur gaan sporen voor een verblijf van 4 uur in Londen.'

Geen krantenartikel, maar wel leuk: Het liedje 'You can't take that on the train' (Roger Watson, naar een idee van John Sutton) steekt de draak met de regels in 1903 van de Great Central Railway. Het is door the New Victory Band op LP gezet: 'One more dance and then...' (London, 1978: Topic, 12TS382).
N.B.: Als iemand overigens aan de tekst kan komen, of weet of de muziek nog verkrijgbaar is, ben ik geïnteresseerd.

Doordat geen enkele brandweerman een kwartje bij zich had, duurde het in Tiel vrij lang voordat een brand in het toilet van het NS-station bestreden kon worden.
Toen de brandweerlieden de restauratie binnenstoven, stonden zij voor een gesloten wc. De deur kon alleen geopend worden door een kwartje in de slotautomaat te stoppen. Alle spuitgasten keken hun zakken na, maar konden geen munt te voorschijn toveren. Uiteindelijk hielp een reiziger ze uit de brand. Het vuur was daarna snel geblust. De schade viel uiteindelijk mee.

Stelling bij een proefschrift: "Treinen rijden op rails, niet op tijd."

Uit De Koppeling van 21 mei 1999:
Malle gevallen blijven voor plezier zorgen bij OV Reisinformatie. Neem nu deze belevenis van een informatrice in Hoorn. Een klant vroeg haar:
"Hoe laat is morgen het loket open?"
Informatrice: "In welke plaats?"
Klant: " Nou, gewoon waar ik een kaartje kan kopen."
Informatrice: "Ja, maar in welke plaats?"
Klant: "Oh! In Rotterdam."
Informatrice: "Dat loket is 24 uur per dag geopend."
Klant: "Iemand vertelde mij dat het loket in Hengelo op zaterdag om acht uur open gaat."
Informatrice: "U vertrekt dus vanuit Hengelo?"
Klant: "Nee hoor, uit Almelo!"
Informatrice: "U noemde toch Rotterdam?"
Klant: "Ja, daar ga ik naartoe!"

Uit De Koppeling van 21 mei 1999:
De mDDM was vorige week vrijdagnacht op het opstelterrein in Enkhuizen nog schoongemaakt. De volgende ochtend klaagden reizigers in Hoorn over muggen in de trein. Een storingsmonteur ging op onderzoek uit en trof ze inderdaad aan. Op maar liefst vier balkons zagen de witte wanden zwart van de bloeddorstige beestjes. Waarschijnlijk kwamen ze tijdens het schoonmaken op het licht af en veroverden toen massaal de trein. De mDDM maakte toch nog één rit naar Almere-Buiten en werd op de terugweg in Hoorn uit dienst genomen. Hoewel de deuren wijd open werden gezet, weken de muggen niet van hun gerieflijk plaatsje. Een ontsmettingsdienst moest ze uiteindelijk verwijderen.

Radio 1, 24 augustus 1999:
"Wegens een ongeval met een vrachtauto is de N35 tussen Raalte en Nijverdal afgesloten. Bij dit ongeluk zijn varkens uit de verongelukte vrachtauto ontsnapt, en deze varkens lopen over de spoorbaan. Daarom is ook het spoortraject Raalte-Nijverdal afgesloten en rijden er geen treinen. Passagiers worden met bussen vervoerd. Deze bussen lopen echter een flinke vertraging op, aangezien de N35 is afgesloten."

Advertentie van de NS in de krant:
Van vrijdag 13 t/m donderdag 19 augustus zijn er geen geplande werkzaamheden aan het spoor.
De treinen rijden volgens de dienstregeling
Onze excuses voor het ongemak

Krantenbericht - Voorpagina AD (datum onbekend)
Personeels advertentie NS reizigers: "NS zoekt (hoofd)conducteurs." Naast die advertentie staat een artikel met de kop: "Komende jaren honderden ontslagen onder hoofdconducteurs."

Uit de informatiefolder over de Thalys: "De Nederlandse Thalys stations zijn per openbaar vervoer te bereiken".

Maandag 13 december 1999, de dag dat er een de ochtendstaking in de Randstad was wegens geweld. Op www.ns.nl, de NS-site valt het onderstaande te lezen. Zou het normaal zijn dat NS informatie over hoe hun dienstregeling functioneert van teletekst haalt?

De staking is inmiddels opgeheven en verwacht wordt dat binnen enkele 
uren de dienstregeling weer normaal is.

Bron: NOS -teletekst

Dankwoord

Speciale dank aan de kranten die gereageerd hebben op mijn vraag op ik delen van hun artikel mocht citeren. Zie voor het volledige dankwoord de lijst met namen bij het dankwoord.

Van sommige bronnen is het vrij lastig te achterhalen wie het geschreven heeft. Herken je een bijdrage en weet je wie hem geschreven heeft? Laat het me weten!


Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Anekdotes: Kattenkwaad | Anekdotes: Bedside Stories ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.