NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Humor in en om de trein

Reisinformatie

Dit is een overzicht van daadwerkelijke gebeurde anekdotes en korte verhalen die met het openbaar vervoer te maken hebben. Nieuwe uitspraken zijn hartelijk welkom.

Er worden redelijk wat NS-termen gebruikt. Als je weet dat een HC een (hoofd)conducteur is en een meester of mcn een machinist kom je al ver. Voor de rest worden voor een aantal plaatsnamen de telegraafverkortingen gebruikt (b.v. Ut voor Utrecht Centraal en Amf voor Amersfoort).

Ik heb de bijdragen in het Engels onvertaald gelaten. Zodra ik tijd heb zal ik ze vertalen. Maar hulp is welkom: stuur de vertaling op, dan verander ik het meteen.

Inhoud

De anekdotes zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. Korte anekdotes
  2. Reisinformatie
  3. Calamiteiten
  4. Kattenkwaad
  5. Krantenartikelen
  6. Bedside Stories
  7. TGV teething trouble
  8. Gauge Specifications
  9. Dopplereffect

Als laatste een kort dankwoord.

Daarnaast zijn er nog Uitspraken, Verhalen en Moppen te lezen.

Reisinformatie

Utrecht - Zwolle. Op een gegeven moment vraagt een oudere dame aan de HC: "Zit ik hier goed voor Leeuwarden?" de HC kijkt even rond en ziet een vrije plek schuin achter hem. Hij laat de vrouw voor wat het is en gaat daar zitten, hangt een beetje, en rekt zich een beetje uit. Dan staat hij weer op, loopt naar de vrouw toe en vraagt of ze even op wil staan. De vrouw staat op met een blik van verbazing. De HC gaat op de plek van de vrouw zitten en doet hetzelfde als daarnet. Als hij even later weer opstaat zegt hij tegen de vrouw: "Ik denk dat u daar beter zit!"

Maarten Keverkamp (Rail Tender) schreef: Op station Amersfoort komt een vrouw naar me toe en vraagt me of dit de trein naar Groningen is. Ik bevestig dat. De vrouw zit even later een machinist aan komen lopen en vraagt ook aan hem of dit de trein naar Groningen is. Even later moeten de pdl én de HC er ook aan geloven. De HC heeft gezien dat de vrouw het ook al aan ons gevraagd heeft en zegt heel droogjes nee. De vrouw wist toen toch even niet meer hoe ze het had, tot de conducteur dus tegen haar zegt dat ze maar in de trein moest gaan zitten, en dat hij aan de machinist wel even zou vragen of hij speciaal voor haar toch even via Groningen wil rijden! Toen ik weer door de trein liep wilde ze toch nog even zeker weten of de trein wel echt naar Groningen ging.

Amersfoort: Intercity Zwolle. een man vraagt aan de HC of de trein langs Harderwijk komt. De HC zegt ja, dus de man gaat zitten. Vlak na het met 120 km/u passeren van Harderwijk komt de man naar de HC toe rennen en zegt U zei toch dat we langs Harderwijk kwamen. "Ja," zegt de HC, "dat deden we net toch ook?"

Hendrik Jan de Bruyn, HC uit Enschede:
Enige zomers terug sta ik op een avond vóór het hokje van de stationsopzichter in Enschede. Uit de hal komen twee zeer aantrekkelijke blondines welke in de gereed staande trein stappen op spoor 4. IK ben, samen met een collega, HC op die trein en we gaan tussen Enschede en Hengelo de kaartjes controleren. Ik tref de twee dames en één van de twee geeft te kennen dat ze beiden niet in het bezit zijn van een geldig kaartje. Ze gaan stappen in Hengelo en voor de zekerheid laten ze hun studentenkaart maar thuis om het risico van verlies uit te sluiten. Ik pak mijn spulletjes er bij en vertel de dames dat ze bij mij een kaartje kunnen kopen. Het kost ze 10 gulden per persoon. (Ondertussen komt mijn collega vlak achter mij staan. Hij en ik allebei mannen ...) Weer zegt de ene dame dat alleen het kijken naar de dames per persoon al een tientje waard zou moeten zijn .... Ik, heel ad rem, antwoord met de voor mij legendarische woorden :"Sorry dames, ik val niet op vrouwen ... Nú betalen graag !" De dames betalen, bij aankomst in Hengelo sla ik nog voor de grap eens mijn arm om mijn mannelijke collega en wuif naar de dames. Ze waren bloedmooi, en ik ben (als man) verschrikkelijk hetrosexueel!)

In Tiel met mijn trein (2x T2) aangekomen ging ik kopmaken. Het was een heerlijk zonnige dag en de Hc stond in de deuropening van de pakwagen. Ik maakte een praatje met hem en even later wandelde er een schitterende jongedame langs. Ze keek ons aan en vroeg aan de Hc: "gaat dit stuk naar Utrecht". De conducteur rekte zich uit en antwoordde: "Dit stuk, jongedame, gaat niet naar Utrecht maar naar Rotterdam daar stapt hij op zijn fiets, gaat naar huis, pakt een pilsje en gaat lekker languit in de tuinstoel liggen. Ga je mee?"

Dinsdagavond om 23:45 op station Utrecht CS. De grote blauwe flappenkast geeft aan dat de trein van 02:05 naar Amsterdam (welke nog láááng niet vertrokken is) al geregistreerd staat met maar liefst 5 minuten vertraging. NS maakt het wel heel bont!

In de zomer van 1996 zat ik in het stationsteam van station Amersfoort. Mensen helpen de weg wijzen en bagage te sjouwen de trappen op en af. Er was tijdens de verbouwing namelijk geen lift!
Op een dag kwam er een ouder echtpaar langs waarvan de man sneller liep dan zijn vrouw en stapte al in de trein naar Utrecht. Zijn vrouw echter was niet zo snel en liep de trap af terwijl haar man schreeuwde dat ze op moest schieten. Maar je raadt het al, de vrouw was te laat en de trein vertrok met man maar zonder vrouw en zij had de kaartjes. Helemaal in paniek kwam ze naar mijn collega toe en zei dat haar man in de trein zat en zij niet en dat zij de kaartjes had en hoe het verder moest.
Daarom stelde we haar gerust dat er over een kwartier weer een trein ging die ze dan kan nemen en dat haar man vast wel in Utrecht zou wachten zodat ze daar weer herenigd zouden worden waarop ze doodleuk zei: "Maar we moeten helemaal niet naar Utrecht. We moeten naar Enschede!"

Toen een collega tbg (treinbegeleider, bij NS conducteur), in de trein Oostende - Roosendaal vergat om de aansluitende treinen te vermelden bij aankomst in Gent-Sint-Pieters werd hij bij de controle van de vervoerbewijzen daarop aangesproken door een hogere NMBS-ambtenaar.
Hij wandelde terug naar de pakwagen, nam de microfoon en riep het volgende om: "Dames en heren,indien zopas was afgestapt in Gent-Sint-Pieters, dan had U daar aansluiting gehad met de stoptrein naar Aalst."

Toen ik als tbg op het perron van Aachen Hbf, de trein Keulen - Oostende stond op te wachten om er mijn Duitse collega af te lossen werd de trein in het station met een uur vertraging aangekondigd. Het was de zondag dat we omschakelden van winter- naar zomeruur. Een Duitse reiziger die naast me op het perron stond begon mij uit te schelden alsof ik persoonlijk verantwoordelijk was voor de vertraging. Ik heb de man verteld dat het probleem bij de Duitse overheid lag omdat de rest van Europa al op zaterdag op zomeruur was omgeschakeld en Duitsland pas zondag zodat alle treinen bij de grensstations een uur moesten wachten vooraleer verder te kunnen rijden. De man bleek mijn verhaal te pikken en zette zich hoofdschuddend terug op de bank van het perron, terwijl mijn NMBS machinist om de hoek van de wachtzaal niet meer bijkwam.

Meegemaakt op het Nederlandse traject van EC3 naar Chur. Zowel na vertrek uit Amsterdam als voor binnenkomst in Utrecht had de conducteur een keurig verhaal afgestoken via de intercom. En wel in het Nederlands, het Duits en het Engels. Hij deed dit ook voor binnenkomst in Arnhem, vanaf het balkon van de Panoramawagen, duidelijk zichtbaar voor de passagiers en zijn collega. Zichtbaar wel, maar niet hoorbaar, want hij vergat de intercom aan te zetten. Zijn collega liet hem bijna het hele verhaal vertellen en liep toen op zijn gemak naar het balkon om hem te vertellen, dat hij wat vergeten was. Waarop de man weer helemaal overnieuw kon beginnen.

Dankwoord

Speciale dank aan de kranten die gereageerd hebben op mijn vraag op ik delen van hun artikel mocht citeren. Zie voor het volledige dankwoord de lijst met namen bij het dankwoord.

Van sommige bronnen is het vrij lastig te achterhalen wie het geschreven heeft. Herken je een bijdrage en weet je wie hem geschreven heeft? Laat het me weten!


Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Anekdotes: Korte anekdotes | Anekdotes: Calamiteiten ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.