NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Omroephumor in de trein

Calamiteiten

Dit is een overzicht van daadwerkelijke uitspraken van conducteurs, machinisten en omroepers bij de NS. Ik heb de uitspraken gekregen van mensen die in de trein zaten, of degenen die ze zelf omgeroepen hebben. Nieuwe uitspraken zijn hartelijk welkom.

Er worden redelijk wat NS-termen gebruikt. Als je weet dat een HC een (hoofd)conducteur is en een meester of mcn een machinist kom je al ver. Voor de rest worden voor een aantal plaatsnamen de telegraafverkortingen gebruikt (b.v. Ut voor Utrecht Centraal en Amf voor Amersfoort).

Inhoud

De uitspraken zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. Communicatie conducteur met meester
  2. Passagierende Machinisten
  3. Controle
  4. Vertraging
  5. Calamiteiten
  6. Rail Tender
  7. Vertrek
  8. Volgende station
  9. Plaatsen
  10. Overstappen
  11. Eindpunt
  12. Bagage
  13. Stationsomroep
  14. Diversen
  15. Rijmen
  16. Taalgrappen
  17. Buitenland

Daarnaast zijn er nog Anekdotes, Verhalen en Moppen te lezen.

Calamiteiten

Nadat de stoptrein van Gouda naar Alphen, ergens tussen Boskoop en Alphen tot stilstand kwam: "Station weiland".

Een drukke spitstrein van Utrecht naar Rotterdam vermindert midden in een weiland iets vaart. Over de intercom: "Goedemorgen Dames en heren, Vanwege een technisch mankement ..."
Schrik slaat toe in de trein.
"... van de Rail Tender, kan ik vanmorgen ..."
Ik heb zelden een trein gezien met zoveel blije mensen.

Onderweg van Schiphol naar Apeldoorn, aankomend bij Amersfoort, stopt de trein een stukje buiten het station. Dat gebeurt wel vaker, maar zelden om de volgende reden: "Dames en heren, u zult het wel niet geloven, maar we zijn te vroeg. We kunnen er nog niet bij. Onze excuses voor het ongemak."

Trein stopt ergens midden in de weilanden. Na 5 minuten, conducteur over de intercom: "Dames en heren, hij doet het niet."
5 minuten later, trein vertrekt weer: "dames en heren, hij doet het weer!"

Uit onregelmatigheidsrapporten:
Het gebeurt dat nietsvermoedende reizigers de noodremhandel aanzien voor de spoeling van het toilet in DD-ARM. Hoewel ik zelf nooit in de trein 'moet', heb ik mij laten vertellen dat er een klein drukknopje zit om het toilet te spoelen. De meeste mensen zijn gewend aan een handel aan een touwtje, dus pas goed op als u ergens aan trekt. U zou wel eens moeten kunnen drukken. :-)
"Ja meester, We hadden weer een hoge nood-stop. U kunt weer rijden..."

Na vanuit Zwolle in verband met een defect tussen Zwolle en Amersfoort via Apeldoorn naar Amersfoort te zijn gereisd, bleven we vlak voor Amersfoort midden in de weilanden staan.
De mededeling van de conducteur was: "We hebben een stroomstoring en staan daarom stil. Maar, u heeft geluk, wij hebben nog verwarming, andere treinen die ook stil staan niet."

Vorig jaar was er een grote stroomstoring in het midden des lands. Uiteraard had het treinverkeer daar enorm veel last van. Ik wist nergens van en stond dus nietsvermoedend op het station van Deventer te wachten op de trein richting Amersfoort. Toen weerklonk het onder treinreizigers gevreesde 'Ding-Dong', gevolgd door een met veel uuh's en stiltes door- spekt verhaal over stroomstoring en niet bereikbare stations. Het bleef weer even stil, waarna de onsterfelijke woorden volgden "Hier volgt het reisadvies van de Nederlandse Spoorwegen: reis niet!"

Op een zondagochtend, de allereerste intercity richting Heerlen, vanuit Amsterdam. Ik zat helemaal alleen in een wagon. Komen we bij Boxtel. Trein rijdt op volle snelheid. Plotseling valt alles stil. Geen stroom meer. Roept de conducteur om: "dames en heren, iemand heeft de stekker er uit getrokken, zodra we deze gevonden hebben steken we 'm er weer in en rijden we verder..." een tijdje later was het geregeld: "we hebben de stekker gevonden en gaan weer proberen te rijden". Vertraging: 1 uur.

Na een tijd te hebben stilgestaan tussen Amersfoort en Zwolle i.v.m. gebroken bovenleiding rijdt de trein stapvoets verder naar Zwolle. (stapvoets i.v.m. provisorische reparaties).
In de buurt van Zwolle roept de conducteur om: "Dames en heren, langzaam, maar zeker, naderen wij station Zwolle. Deze trein wordt gesplitst, etc. etc., eindbestemming etc. etc.. Reizigers in de richting etc. etc. worden in Zwolle verzocht om over te stappen. Herhaling van deze mededeling: langzaam ..... maar zeker, naderen wij station Zwolle."
Waarop de machinist via de intercom ingrijpt: "Zeg vriend, ik rijd zo hard als ik kan!".

Juni 1995, de trein was zojuist vertrokken uit Utrecht naar het pittoreske 's-Hertogenbosch. 5 minuten na CS staat hij in het weiland stil.
Ikzelf zat achterin op een zgn. "tussenstukje" - juist het tussenstukje waar ook de bartender zit. De deur gaat van buitenaf open. Een vrouw naast mij kijkt de conducteur aan en vraag wat er aan de hand is. De conducteur antwoord met een stalen blik: "We hebben een lekke band, en nu weten we dat de man van het koffiekarretje altijd een krik bij zich heeft."
De man van het koffiekarretje gaat gewoon naar zijn hokje en rommelt wat, en zegt dat hij hem niet bij zich heeft. "Ah", zegt de conducteur, "daar zie ik de machinist al met een krik."
De vrouw naast mij vraagt werkelijk bloedserieus hoe lang het wisselen van band ongeveer gaat duren... De conducteur de koffieman en ik komen werkelijk niet meer bij, terwijl de mevrouw echt zo zat te kijken van, hoezo stel ik een domme vraag...

Tijdens het vastslaan van de remmen: "Dames en heren er zijn een aantal cruciale onderdelen uitgevallen, maar wij zullen ons best doen om het euvel zo snel mogelijk te verhelpen." Na 15 minuten: "Dames en heren de remmen van de laatste wagon zijn vastgeslagen, wij zullen door proberen te rijden naar Zaltbommel, dit kan van enige invloed zijn op de snelheid..." (nou we hebben er anderhalf uur over gedaan om naar Zaltbommel te gaan.

Op het station van Eindhoven had de trein naar Den Bosch vertraging. Ik ben eens aan een conducteur gaan vragen, wat er precies aan de hand was:
"De locomotief is stuk."
"Wat is er dan precies mis mee?"
"Dat weten we niet precies, maar we weten wel, dat ie stuk is." (Overigens reed daarna de locomotief op eigen kracht de (lege) trein weg en is er een andere trein ingezet.)

Tijdens een schoolreisje kreeg een treinstel spontaan last van een technische storing. Na een kwartiertje staren naar de koetjes en schaapjes in het weiland kwam de trein weer 'stuipend' op gang. Een klasgenoot draaide z'n raampje open en schreeuwde: "Effe shoke, meester!!!"

Heel lang geleden met een defect mat54:
"Dames en heren, er is goed nieuws en slecht nieuws.
Het slechte nieuws is dat alle motoren defect zijn.
Het goede nieuws is dat u niet in een Boeing 747 zit."

Op station Utrecht CS, in de stoptrein naar Rhenen. "Dames en heren wij kunnen nog niet vertrekken vanwege een obstakel op de rails. Onze excuses". Enkele momenten later: "Dames en heren, het obstakel blijkt een koe bij Bunnik. Tja, Bunnik hè?". Inmiddels rijdt de trein en we naderen Bunnik: "Dames en heren, als u links uit het raam kijkt kunt u de gewraakte koe zien staan".

IC van Asd naar Ut. Eerst een storing in de locomotief: hij wilde echt niet meer en er moest uit Utrecht een nieuwe komen.
Toen bij Abcoude: "Dames en heren, als klap op de vuurpijl staat er ook nog een verdwaald kalfje op de rails."
Vertraging bij aankomst in Utrecht: ca. 90 minuten (en alles wat daar achter zat dus ook.)

Reizigers die in Apeldoorn instapten wisten te vertellen dat er tussen Dvt en Aml losgebroken koeien waren aangereden. Inderdaad bleef de trein in Dvt een tijd stilstaan. De omroep in de trein was stuk, en de stationsomroep was ook niet informatief.
"Wat is er aan de hand?" vroeg men aan de conducteur.
Antwoord: "Er ligt melk op de rails."

De trein naar Tilburg waar ik in zat, moest stoppen omdat er een koe op de rails lag. Op zich niet zo vreemd, maar het bleek later dat de koe ontsnapt was uit de Brabant-hallen en het hele eind gelopen had om uit te rusten op de spoorweg.

Trein Nijmegen-Roosendaal, 11 maart 1999 om 08:08. Nadat de trein na enkele meters vanaf het station gereden te hebben weer tot stilstand was gekomen werd er omgeroepen: "Dames en heren, we hebben een klein probleempje, er zit ijzel op de bovenleiding. Wil degene die in bezit is van een reisföhn zich melden bij de hoofdconducteur, zodat we de reis snel weer kunnen hervatten. Alvast bedankt voor uw medewerking."

Enige tijd geleden op een zomeravond in de trein van Utrecht naar Nijmegen viel plots het licht uit. De conducteur sprak ons toe: "Dames en Heren, we zijn vergeten de stroomrekening te betalen. Als iemand een kwartje heeft kunnen we weer even vooruit."

's Ochtends, zes minuten over half zeven op station Alkmaar: "Dames en Heren. Deze trein kan nog niet vertrekken door een technisch mankement." Na een seconde stilte: "En dit is niet mijn schuld!"

De trein vertrok van het station, had al wat vaart maar kwam plotseling niet bepaald zachtzinnig tot stilstand. Over de intercom een lacherige stem: "Oeps, HC vergeten!"

De trein van Deventer naar Enschede vertrok op tijd, maar stond een paar minuten later weer stil.
Meester: "Dames en Heren, u zult het niet willen geloven, maar de conducteurs zijn nog op het perron blijven staan. Ze komen eraan en over een paar minuten kunnen we weer verder."
Ik zat helemaal voorin op het balkon. De deur van de meester ging open en hij kwam naar buiten, waarschijnlijk om de stemming te peilen. "Ik lach me te barsten," zei hij.
Er was in Deventer een treinstel afgekoppeld om uit te rangeren. Dat treinstel werd door de onfortuinlijke conducteurs gebruikt om hun trein achterna te reizen. De vertraging was maar een paar minuten en door wat harder te rijden kwam de trein op tijd in Hengelo.

"Dames en heren, de machinist zit in een file en deze trein kan niet vertrekken."

Saskia Smulders: Het is alweer heel wat jaar geleden, maar ik vergeet het nooit. Ik was op weg van Castricum naar Amsterdam Centraal, waar ik studeerde. 's Ochtends zijn de treinen dan ook propvol en ook dit keer. De trein had in Castricum al de nodige vertraging. Bij Sloterdijk aangekomen was er nog niet veel aan de hand. Echter, een paar meter na Sloterdijk begaf de trein het echt. De conducteur of machinist greep de microfoon en zei: "Dames en Heren, de trein is nu toch echt overleden, u wordt verzocht allen uit te stappen..."
En we moesten inderdaad uit de trein springen, want hij stond niet meer bij een perron en 't was een behoorlijke hoogte.

Voor station Utrecht moesten we een noodstop maken. Het wissel stond verkeerd. Machinist: "Bereid u voor op een noodstop voor het wissel. Graag niet zelf helpen, ik rem wel."

's Avonds, in de IC Den Haag - Eindhoven in de buurt van Dordrecht viel tijdens de rit plotseling de verlichting uit. Waarop door de intercom een zwoele stem ons verwelkomde in de "Love Train". Na enige tijd sprong de verlichting weer aan.

's Avonds (het was inmiddels donker) stopte de trein ergens 'in the middle of nowhere' en alle lichten vielen uit. In het pikkedonker klonk over de intercom: "Wegens een stroomstoring... " (heel verhaal) "... wil iedereen de handen op de eigen knieën houden!"

Ergens in januari 1999, 's avonds, in de trein van Rotterdam naar Hoek van Holland kwam de mededeling dat de trein wegens een lekke band enkele minuten vertraging zou hebben. Naast de trein liepen enkele mensen van de onderhoudsdienst onder de trein te kijken en ergens aan te rommelen. De trein vertrok met ongeveer 5 minuten vertraging.

Ingestapt op de intercity Nijmegen op station Heerhugowaard. We komen stil te staan in Alkmaar, de trein wil niet vertrekken. Dan klinkt het omroepbericht via de intercom in de trein: "Dames en heren, wegens een defect aan de deuren kunnen wij niet vertrekken. Het is niet veilig om de trein met dichte deuren te laten vertrekken! Graag uw begrip hiervoor!". Na 10 minuten was het probleem verholpen.

Voor deze is enige kennis van de topografie van Nederland nodig.
Op station Eindhoven: "In verband met een technische storing zal de Intercity in de richting Tilburg, Breda en Roosendaal vandaag niet verder rijden dan Den Bosch". En dat terwijl er vanuit Eindhoven geen directe treinen rijden naar Roosendaal.

Xavier Jochmans: Op een blauwe maandag nam ik de Intercity naar Luxemburg. Het begon vlot en de trein was op tijd vertrokken. In de krant las ik dat er de laatste tijd nogal wat conducteurs in elkaar worden gemept door de vertragingen van de laatste tijd.
Ter hoogte van Gembloux stonden we ineens stil.
Er was een hele lange stilte.
En Jawel, de intercom bleek het nog te doen: (vrij vertaald) "Dames en heren, om een onbekend reden staan wij hier stil. Wat er aan de hand is weten we niet, en wat we eraan doen weten we ook niet. Wilt u alstublieft uw knuppels en deegrollers in uw tas laten, want wij kunnen er ook niets aan doen."
Gelukkig kon de trein weer in beweging worden gebracht en is aldus een bloedbad weer voorkomen. Met een vertraging van welgeteld 2 uur (de trein naar Luxemburg van een uur later, reed ons vrolijk voorbij) heb ik Luxemburg kunnen bereiken.

April 1999 het volgende omroepbericht gehoord in IC 17018 van Utrecht naar Rotterdam, bij vertrek uit Utrecht CS: "Dames en heren, wegens een technische storing aan de wissels rijdt deze trein vandaag via Amersfoort, Zwolle en Groningen naar Rotterdam. Wanneer u daar problemen mee hebt, wendt u zich dan tot de conducteur."

Intercity Maastricht - Amsterdam komt op tijd aan te Utrecht, doch vertrekt niet op tijd. Circa 5 minuten na de officiële vertrektijd kondigt de HC aan: "Dames en heren, we hebben een nieuwe machinist op de trein gekregen die denkt dat de remmen niet goed zijn, terwijl we vanaf Maastricht tot hier toch overal keurig gestopt zijn. We weten niet hoe lang we hier nog staan en als u klachten heeft: de machinist zit voor in de trein."

De stoptrein Gouda-Alphen ad Rijn blijft erg lang stilstaan in Boskoop. Mcn via intercom: "Dames en heren wij moeten even wachten, er zijn geen sporen vrij in Alphen"
Er blijkt een wisselstoring te zijn voorbij Alphen. De mcn vindt het toch ook wel lang duren blijkbaar en belt nog eens met de VL. Wij zitten achter zijn hok en het is duidelijk te verstaan: "Wanneer kunnen wij vertrekken naar Alphen. ... Zeven minuten? OK, dan ga ik dat omroepen."
Via de intercom: "Dames en heren, we kunnen over vijf minuten vertrekken richting Alphen."

IC Den Haag CS - Groningen, zou extra stop maken te Gouda. Voor aankomst in Gouda, HC via intercom: "Ik heb een wat minder prettige mededeling voor u. In verband met: een ontsporing, een kapot gereden wissel, en een wisselstoring -en nu komt het- zal deze trein niet verder rijden dan Gouda. U wordt allen vriendelijk verzocht in Gouda over te stappen."

Bij het wachten op de Hermes-bus van Geldrop naar Eindhoven, werd er omgeroepen: "Omdat er een straat is opgebroken, is er helaas geen busverkeer mogelijk naar Eindhoven. Hermes zal proberen vervangend treinvervoer in te zetten."

29 oktober 1999, in de ochtendspits stopt de stoptrein naar Utrecht CS vanuit Uitgeest na de Hemtunnel plotseling abrupt. De HC deelt mede dat we wegens spoorbezetting voor rood sein staan. Hij voegt eraan toe, dat dat niet betekent dat er actievoerders op het spoor zitten.

Op het traject Eindhoven - Den Bosch was weer eens stroomstoring een conducteur stond in Eindhoven op het perron een oververhitte reiziger te woord, wat niet erg lukte. Hij wil die reiziger een koffiebon geven 'voor het ongemak', waarop de reiziger zegt: "Stop dat ding maar je achterste. Ik heb al bonnen voor een heel jaar!"
De HC antwoord: "Ik weet niet of u het weet, maar voor 10 bonnen maakt u kans op een koffiezetapparaat."

In de IC van Amsterdam naar Nijmegen (er was door een kapotte goederentrein al een uur vertraging): "Dames en heren, voor ons rijdt de kapotte goederentrein met zes kilometer station Maarssen binnen, daar kan hij worden uitgerangeerd en kunnen wij verder."
Na een half uurje het volgende bericht: "Dames en heren, zoals u merkt staat we stil.... Het is erg maar helaas is onze trein nu ook kapot. Maar, wanneer er iemand met een combinatietang is kunnen we 'm misschien maken. Dus graag iemand met een combinatietang naar voren, alvast bedankt!"

Na 15 minuten stil gestaan te hebben op het station in Duiven via de intercom: "Wegens een defect rijdt deze trein niet verder. Over enkele ogenblikken komt er achter deze trein de stoptrein naar Arnhem aan, wij hopen dat u er allemaal in past."

Februari 1999: "Dames en heren, in verband met de wateroverlast zal de trein naar Bergen op Zoom vandaag niet vertrekken. De NS zet geen boten in."

De stoptrein Zwolle-Enschede stond al een paar minuten stil en de mensen begonnen wat onrustig te worden tot er werd omgeroepen: "Dames en heren, zoals u hebt gemerkt staan wij eventjes stil. Terwijl wij het probleem proberen op te lossen kan u nog even genieten van het uitzicht."

De stoptrein Gouda - Alphen a/d Rijn is net vertrokken en komt plotseling tot stilstand. Buiten is veel commotie, politie en NS medewerkers rennen door het weiland. Iedereen kijkt nieuwsgierig naar buiten en dan roept de conducteur: "Dames en heren vanwege loslopende koeien op de rails loopt deze trein enige vertraging op."
Eindelijk lukt het om alle koeien van de rails te krijgen en rijdt de trein weer verder.

Na een plotselinge stop van de trein komt de conducteur de wagon binnen. Er zat een (blond) meisje in de trein zich erg op te winden over de vertraging en vroeg de conducteur waarom we stilstonden. Antwoord van de conducteur hierop was: "We zijn vergeten te tanken". Het meisje reageerde totaal overstuur: "Hoe kunnen jullie nou vergeten te tanken, ik moet op tijd om mijn bestemming zijn. Waar halen we nu de benzine vandaan?" Je begrijpt dat er flink gelachen is in de coupé die ochtend, ondanks de vertraging toch een goed begin van de dag!

Net voor Eindhoven, een (vrouwelijke) HC door de intercom: "Dames en heren, we staan nu stil, we weten niet wat er aan de hand is, en we weten ook niet waarom we niet verder kunnen."
Vijf minuten later: "Dames en heren, er schijnt een sein niet goed te werken, en we weten niet hoe lang dat gaat ..."
Op dat moment rijdt de trein aan.
"Nou ja, laat maar, ik zie dat we weer rijden."

Zaterdag ochtend vroeg, Bergen op Zoom - Goes, vlak na Bergen op Zoom. HC: "Dames en heren, de trein voor ons heeft iets geraakt. Wij gaan zoeken en verzoeken u vriendelijk even mee te kijken. Daar door lopen wij enige vertraging op."
15 minuten later: "We hebben niets kunnen vinden. Hadden die andere maar niet zo hard er over heen moeten rijden. Als er een railtender was zou ik u een kopje koffie aanbieden. Maar ja, die is er niet."

In het boemeltje van Arnhem naar Tiel, die te lang in Elst stilstond. Machinist: "Dames en heren, zoals u merkt staan we hier wat langer stil. Een eindje verderop zitten namelijk schapen in de rails en we moeten even wachten tot die eruit gehaald zijn. Tja, en als we doorrijden hebben we straks shoarma."

Na een noodstop. HC: "De machinist denkt dat hij iets geraakt heeft.", en een half uur later "We hebben een hond geraakt. De hond leeft nog maar de trein is kapot daarom zullen we nu stapvoets verder rijden naar station Deventer."

In de trein naar Bodegraven op en snikhete zomerse dag staat de trein vlak voor station Bodegraven stil. We krijgen al gauw de volgende mededeling: "Voor de mensen die vanavond gaan barbequeën de machinist is er al mee begonnen." Het bleek dat er een koe onder de trein was gekomen.

Andere pagina's

Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Uitspraken: Vertraging | Uitspraken: Rail Tender ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.