NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Omroephumor in de trein

Communicatie conducteur met meester

Dit is een overzicht van daadwerkelijke uitspraken van conducteurs, machinisten en omroepers bij de NS. Ik heb de uitspraken gekregen van mensen die in de trein zaten, of degenen die ze zelf omgeroepen hebben. Nieuwe uitspraken zijn hartelijk welkom.

Er worden redelijk wat NS-termen gebruikt. Als je weet dat een HC een (hoofd)conducteur is en een meester of mcn een machinist kom je al ver. Voor de rest worden voor een aantal plaatsnamen de telegraafverkortingen gebruikt (b.v. Ut voor Utrecht Centraal en Amf voor Amersfoort).

Inhoud

De uitspraken zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. Communicatie conducteur met meester
  2. Passagierende Machinisten
  3. Controle
  4. Vertraging
  5. Calamiteiten
  6. Rail Tender
  7. Vertrek
  8. Volgende station
  9. Plaatsen
  10. Overstappen
  11. Eindpunt
  12. Bagage
  13. Stationsomroep
  14. Diversen
  15. Rijmen
  16. Taalgrappen
  17. Buitenland

Daarnaast zijn er nog Anekdotes, Verhalen en Moppen te lezen.

Communicatie conducteur met meester

Ook een mooie, gehoord in een inderhaast ingezette extra trein Utrecht-A'dam, met een inderhaast opgeroepen machinist (en voor het portofoontijdperk).
"HC, kunt u even naar me toekomen?"
"Nee Meester, ik zit in de achtste bak."
"Oh... Eh... HC, mag ik wat vragen...?"
"Vraagt u maar Meester!"
"HC, zijn wij een stoptrein of een Intercity?"
"Een stoptrein, Meester!"
******* Skkkrriieeeeeeeek *******
Tja... En toen stonden we dus nog net op tijd stil ;-)

Tijdens een stilstand langs een perron: "Meester, kunt u drie meter naar voren rijden? Mijn fluitje is tussen de rails gevallen."

De laatste Sprinter van Den Haag CS naar Zoetermeer, Bij vertrek van Zoetermeer Centrum West de Stadslijn op reed deze rechtsom, terwijl deze linksom had gemoeten.
HC: "Moesten wij niet linksom?"
De trein komt tot stilstand, 300 meter na de aftakking van Centrum West.
Stilte
mcn: "Je hebt gelijk."
Trein rijdt achteruit terug tot Centrum West om met 5 minuten vertraging toch de lus linksom op te rijden.

Trein staat op vertrekpunt (Den Haag CS) en ik zit helemaal voorin op het balkon, vlak bij de machinist. De trein moet vertrekken, HC geeft fluitsignaal, sluit deuren, ook die bij mij en loopt door het deurtje naar de Mcn.
Mcn: "Heb jij de sleutel, anders kunnen we niet weg."
HC: "Nee hè? Die zou jij bij je moeten hebben."
Mcn: "Nou da's een mooie boel, wat doen we nu?"
HC: "Ja, het is niet mijn verantwoordelijkheid..."
Mcn: "Ja... eh roep maar wat om of zo."
"Goedemorgen dames en heren, welkom op deze trein. Wegens een technisch mankement kan deze trein helaas niet vertrekken, de machinist denkt dat hij het probleem binnen vijf minuten heeft opgelost."
Ondertussen komt de machinist buiten voorbijlopen, en even later weer terug, nu met sleutel. Even later weer fluitsignaal en vertrok de trein.

In Naarden-Bussum, waar een eilandperron is met restauratie: "Dames en heren, wij naderen station Naarden-Bussum... En HC, doe mij maar zwart zonder suiker".

Gehoord via de intercom op A'dam CS: "Dienstmededeling voor <die-en-die>. Twee ijsjes alsjeblieft."

Zaterdag 3 juli 1999 in de intercity van Vlissingen naar Amsterdam, tussen Rotterdam en Den Haag hoorden de reizigers opeens:
"Een appelgebak met koffie. Zwart."
Of het van de machinist kwam of van de HC is onbekend, wel zat de railtender inderdaad in het voorste deel van de trein.

Venlo/Blerick, zomer 1998. De sneltrein naar Nijmegen zou wegens werkzaamheden een extra stop maken te Blerick. De machinist rijdt er echter met 60 km per uur voorbij, waarop de conductrice roept:
"Meester, we moesten hier stoppen."
Het antwoord gaat blijkbaar per portofoon, maar de conductrice reageert over de intercom: "U rijdt terug? Prima. Da's kicken!"

In de trein van Rotterdam naar Breda, terwijl het achterste treinstel werd afgekoppeld: "Meester, u verliest lucht aan de achterzijde!"

Omroep in de sneltrein Roosendaal - Dordrecht bij een stop op Oudenbosch: "Dienstmededeling voor de machinist: dit is de sneltrein naar Dordrecht. Deze stopt niet te Oudenbosch", waarna de trein weer op gang kwam.

Op station Leiden, voorjaar 1998: "Dit is een bericht voor perronopzichter die en die, wij hebben uw pet gevonden! u kunt hem ophalen bij het loket."

Gehoord februari 1999, geen trein tussen Eindhoven en Den Bosch. Na een uurtje wachten op bus, gaat er toch een trein. Deze stopt een minuut of tien in de buurt van Best. Conducteur rent opgefokt heen en weer door de coupés. Dan gaat z'n portofoon: "Ja, eh... ik weet ook niet wat ik die mensen moet wijsmaken!".

Op weg naar Tilburg ben ik net gecontroleerd door een conducteur, waarna aan de andere kant van de coupé ook een conducteur binnenkomt. Deze kijken elkaar verbaast aan:
HC1: "Wat doe jij hier?"
HC2: "Dit is toch de trein naar Eindhoven?"
HC1: "Nee, dit is de trein naar Tilburg."
HC2: "Shit, dan zit ik in de verkeerde trein!"

Station Brussel Leopoldswijk 4 april 1999 8:45. Uit de luidsprekers: "Mededeling spoor 1. De L-trein naar Jette en Aalst van 8:39 heeft een vertraging van vermoedelijk 15 minuten, gelieve ons hiervoor te verontschuldigen."
8:55: "Mededeling spoor 1. De L-trein naar Aalst heeft een vertraging van onbepaalde tijd."
Mijn geduld raakte op en ik ging naar de stationschef. Op de monitor kon hij die trein niet vinden. Hij sprak met zijn portofoon met de dienstleiding. Uit de portofoon van de stationschef:
"L 2158? ehmmmm... we zijn hem kwijt..."

Een aantal jaren geleden, station Schiedam Nieuwland. Het achterste stuk van de trein stond op de spoorwegovergang en niet voor het perron. HC: "Meester, dit is een Sprinter 3, geen Sprinter 2!"
N.B. Een sprinter 2 heeft twee bakken, een sprinter 3 heeft 3 bakken, en is dus langer.

Eerst via de publieke intercom vlak voor Deventer:
"Meester: HC, het laatste treinstel blijft in Deventer."
"HC: Bedankt voor de mededeling."
Even later de HC tegen de reizigers in de overvolle trein: "Helaas, het laatste treinstel met het nummer 4015, deze nummers vind u boven de tussenschuifdeuren, zal in Deventer achter blijven. Wij zouden het ook wel anders willen, maar de hogere legerleiding heeft anders besloten. Onze excuses voor het ongemak."

Net na negenen, tussen Tiel en Geldermalsen:
******* Skkkrriieeeeeeeek *******
(portofoon afluister-mode aan)
HC: "Meester, ATB?"
Meester: "Nee, er staat een paard voor de trein."
HC: "Nogmaals?"
Meester: "Er staat een paard op de rails, dat niet weg wil gaan..."
(portofoon afluister-mode uit)
Nadat de conducteur het paard een weiland in gelokt heeft en het hek gesloten, kan de trein zijn weg vervolgen.

Ehv-Gvc: Ter hoogte van Tilburg vraagt de Rail Tender aan de Meester via de intercom of hij een bakkie wil in Tb. dat ging als volgt:
Rail Tender: "Meester, bakkie in Tb?"
Meester: "Graag!"
Rail Tender: "Suiker & melk?"
Meester: "2 melk graag." R. van der Wegen, de Rail Tender in kwestie schreef: Bij aankomst in Tb, heb ik de meester vervolgens een bakkie + 2 melk gebracht.

In de IC die op het punt stond van Utrecht CS naar Amersfoort te vertrekken. "Wil de machinist meteen hier komen, u bent niet gerechtigd deze IC te rijden, uw stoptrein wacht op u op een ander perron." Een paar minuten later vertrok de trein dan toch nog.

Intercity Enschede-Amsterdam, een gebruikelijk omroepbericht van de conducteur. Even later een andere stem: "Dat heb je mooi gezegd, Piet!". Waarna er vervolgens gezellig doorgekletst word over koetjes en kalfjes.

De IC van Den Haag naar Enschede stopt in Utrecht, waarna via de intercom klinkt: "Dames en Heren, wegens de lengte van de trein zullen we een vertraging hebben van vijf minuten." En inderdaad vertrekt de trein 5 minuten te laat. Ongeveer halverwege Utrecht en Amersfoort roept de mcn om: "Wil de HC naar voren komen". Na ca. 3 minuten wordt het bericht herhaald en na nog eens 3 minuten komt de HC met een behoorlijke vaart door de coupé op weg naar de mcn, waarop een passagier opmerkt: "Dit is inderdaad een behoorlijk lange trein".

Trein uit Utrecht loopt Arnhem binnen. Vrouwelijke conducteur via de omroepinstallatie: "HC, neemt u mijn kleren en zo mee als u de trein verlaat?"

Sneltrein van Amsterdam CS naar Heerhugowaard, dient te stoppen te Sloterdijk, Zaandam, Castricum en Heiloo. Een paar honderd meter voorbij Zaandam.
HC: "Moesten we niet stoppen in Zaandam?"
Meester: "O, ja dit is de sneltrein, niet de intercity."
Meester (door speakers):"Dames en Heren we wachten even op toestemming om achteruit terug naar Zaandam te rijden om daar alsnog te stoppen."
HC (lopend door coupé): "We hadden net zo goed door kunnen rijden, er hoeft toch niemand in Zaandam de trein uit."

Woensdag 8 december 1999 was een draadbreuk tussen Alphen a/d Rijn en Leiden Lammerschans. Er werd een pendeltreintje tussen Leiden en Lammerschans ingezet met een Utrechtse HC en een Mcn uit Den Haag die helaas geen portofoon bij zich had.
Na een paar keer heen en weer te zijn gereden en dus een paar keer de trein omgebouwd te hebben staan ze op Leiden en de meester loopt naar achteren om de trein weer om te bouwen voor de 1 minuut durende reis naar Lammerschans. De HC bleef bij de trappen op spoor 1 staan om de reizigers op te vangen en te informeren over de stremming. Komt opeens door de boordomroep de volgende melding:
"HC ?!?"
"ehum... HC, hoor je mij?"
De hc staat buiten de trein en hoort niets.
"HC! hallo?!?"
"Dienstmededeling voor de HC!"
HC staat buiten en hoort vaag iets en kijkt naar voren en ziet daar de meester zwaaien.
"HC ... Hallo hoort u mij ?"
HC loopt naar binnen voor de boort omroep maar kan niet zo snel zijn sleutel vinden om de cabine in te gaan.
"Hallo HC ... Kunt u mij horen??"
"Ehum ... Hallo."
Eindelijk heeft de HC de omroep te pakken:
"Jah meester, zeg het eens."
"HC kunt u de stuurstroom even uitzetten ... ehum ... ben ik vergeten ... ik kan hem niet opbouwen hier."
HC: "Tuurlijk meester. Regelen we even."
* Pssssssssssssssssssssssssst * Trein valt stil
Meester: "Dank u, HC!"
HC: "Graag gedaan meester"
Zo zie je maar weer: Die porto's zijn best handig.

Op het balkon voorin het voorste treinstel, vlak achter de machinist. Op Amsterdam Zuid WTC stopte de trein en een man wilde uitstappen. Die drukte dus op het knopje. Er gebeurde niets, dus probeerde hij het nog eens. En nog eens. Na verwoede pogingen de deur open te krijgen begon hij uit pure wanhoop (haast zeker?) op het knopje sluiten te drukken.
Juist op dat moment komt de HC langs. Die reageert met: "Je moet natuurlijk wel op de knop 'open' drukken!", probeert het vervolgens zelf twee keer en begrijpt dan de situatie.
De HC loopt naar de deur van de machinist, gooit die open en brult: "Hee! Doe je soms aan klantenbinding of zo? Gooi de beveiliging er eens vanaf!" Vervolgens wordt de beveiliging eraf gehaald en kunnen de passagiers eindelijk uitstappen.

Een paar jaar geleden 's middags in Utrecht CS. Het was spits dus werd de stoptrein naar Amsterdam CS aangevuld met een extra treinstel tot in totaal negen bakken sprinters. Voor de zekerheid deed een van de twee conducteurs via de intercom een dienstmededeling voor de Mcn.
HC: "Meester, we hebben er negen vast".
Waarop de Mcn via de intercom vroeg: "Wat? Heb ik een neger vast?"
Je begrijpt natuurlijk wel dat de HC's zich maar even strategisch terug hebben getrokken tijdens de rit.

Treindienstleider informeert naar de lengte van een goederentrein: "Meester hoe lang bent U?" korte stilte "uh.. 1m 75"

Treindienstleider is een trein kwijt op bedieningstableau: "Meester, waar zit u ergens?" antwoord: "Voorin de trein"

Een dinsdagmorgen van Tilburg naar Breda. Er werd omgreoepen door de trein: "Dit is een bericht voor conducteur Klaassen, wil conducteur Klaassen zijn portofoon nu aan zetten!?"
Vijf minuten later, bij het uitstappen van de passagiers: "Dit is een bericht van conducteur Klaassen aan de chef van deze trein: Mijn portofoon was van dien aard dat ik hem maar heb weggegoooid!"
Gniffelend liepen de passagiers op deze vroege ochtend de trein uit.

Andere pagina's

Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Inhoud | Uitspraken: Passagierende Machinisten ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.