NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Omroephumor in de trein

Diversen

Dit is een overzicht van daadwerkelijke uitspraken van conducteurs, machinisten en omroepers bij de NS. Ik heb de uitspraken gekregen van mensen die in de trein zaten, of degenen die ze zelf omgeroepen hebben. Nieuwe uitspraken zijn hartelijk welkom.

Er worden redelijk wat NS-termen gebruikt. Als je weet dat een HC een (hoofd)conducteur is en een meester of mcn een machinist kom je al ver. Voor de rest worden voor een aantal plaatsnamen de telegraafverkortingen gebruikt (b.v. Ut voor Utrecht Centraal en Amf voor Amersfoort).

Inhoud

De uitspraken zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. Communicatie conducteur met meester
  2. Passagierende Machinisten
  3. Controle
  4. Vertraging
  5. Calamiteiten
  6. Rail Tender
  7. Vertrek
  8. Volgende station
  9. Plaatsen
  10. Overstappen
  11. Eindpunt
  12. Bagage
  13. Stationsomroep
  14. Diversen
  15. Rijmen
  16. Taalgrappen
  17. Buitenland

Daarnaast zijn er nog Anekdotes, Verhalen en Moppen te lezen.

Diversen

Over de intercom in de Intercity van Utrecht naar Eindhoven, kruisend met 140 km/h door de weilanden: "Wat gaan we lekker hard hè, met z'n allen".

Net na Amsterdam RAI, waar de huishoudbeurs is geweest roept de conducteur om: "Goedenavond dames en heren, met de nadruk op dames. Wilt u ophouden met denken ... over hoe u uw aankopen thuis moet verantwoorden?" Blijkbaar had de conducteur in kwestie ervaring op dit gebied...

Ik zat in een extra trein van schiphol naar de RAI tijden de huishoudbeurs. Bij aankomst riep de machinist het volgende om: "We naderen station Amsterdam Rai. Dames veel plezier en heren... Veel sterkte!!"

Bij de eerste rit door een spoorwegtunnel (ik weet niet meer welke): "Dames en heren, aangezien het vandaag de eerste keer is dat wij <die-en-die-tunnel> door zullen gaan, wordt u vriendelijk verzocht voor de zekerheid even te bukken."

"Dames en heren, de machinist wil u allen graag verrassen, we komen nu aan te Assen. Nu nog een mededeling voor de jonge reizigertjes onder ons, de jongste conducteur is vandaag jarig en hij heeft een grote zak met flippo's bij zich die hij graag ronddeelt".
Enkele seconden later een andere stem: "Ja, zo kan ie wel weer hè?"
En inderdaad kwam de conducteur langs met flippo's!

Tijdens de hoge waterstand van de Maas:
"Dames en heren, hier volgt een mededeling in verband met de hoge waterstand. Wilt u alstublieft de raampjes dichthouden, anders moeten we straks de trein dweilen ..."

Tijdens de wateroverlast in Meppel:
HC: "Vergeet u bij het verlaten van deze trein uw laarsen niet."

Ten tijde van de overstromingen in Limburg nadert de IC Ht - Ehv station Ehv. Vanwege de overstromingen is dit het eindstation. De conducteur roept om: "Dames en heren; dit is het eindstation van deze trein, Op perron ... staat klaar <allerlei stoptreinen>. Dit is het eindpunt van deze trein" klik. einde bericht. Even later: klik "En op perron 5 ligt de boot naar Limburg."

Enige jaren geleden gehoord op in de Flevolijn, in de spits op het viaduct over de A1 (waar toen een gigantische file stond richting Amsterdam): "Dames en heren, als u nu even rechts uit het raam kijkt bent u blij dat u in de trein zit"

Op een zondag in de IC Nijmegen - Utrecht (22:21):
"Goedenavond dames en heren, over enkele ogenblikken rijden wij station Utrecht binnen. Mijn excuses dat er niet naar kaartjes gecontroleerd is maar ik zit hier eenzaam en alleen ziek te wezen ergens achterin de trein. Prettig weekend verder en tot volgende week dan maar".

Op Den Haag CS: "Dames en heren, wegens een aanrijding is er geen treinverkeer mogelijk richting Den Haag HS en Rotterdam. Reizigers naar Den Haag HS wordt geadviseerd gebruik te maken van het openbaar vervoer. Reizigers naar Rotterdam ..."

Ergens in april 1998 viel er nog een laat pak sneeuw. Vanuit de trein vanaf Schiphol naar Leiden leek het buiten wel Rusland. En ja hoor: HC voor binnenkomst Leiden CS:
"Dames en heren, over enkele ogenblikken zullen wij binnenrijden op Moskou Centraal ..eh.. Leiden Centraal."
HC bij afremmen langs perron:
"Dames en heren, het is verboden om met sneeuwballen te gooien op de perrons."
HC bij optrekken uit Leiden CS:
"Dames en heren, het is helaas niet mogelijk om met uw ski's achter de trein te hangen."

In een extra trein naar Utrecht in mei '92 riep de conducteur na ieder station om: "Dit is de extra trein naar Utrecht CS. Deze trein zal stoppen bij alle stations, behalve bij Vleuten."
We komen bij Vleuten, en....hij stopt. Toen we daar weer wegreden, zei de conducteur: "Dit de extra trein naar Utrecht CS. We zijn lekker toch nog gestopt in Vleuten."
In Utrecht aangekomen: "Dit is station Utrecht CS. U wordt allen vriendelijk verzocht om uit te stappen. Vergeet bij het verlaten van de trein niet uw kinderen uit het bagagerek te halen."
Het was namelijk een beetje druk...

Op CTA-bak:
Vertrek: 17:06 Stoptrein
naar: A'dam Sloterdijk, Zaandam,      Stopt NIET in Overveen
Koog Bloemwijk, Koog-Zaandijk,
Wormerveer, Krommenie-Assendelft,
Uitgeest, Castricum, Heiloo,
ALKMAAR

Op zich klopt het, maar Overveen ligt toch een flink uit de richting! Overigens stond er de week erna: Stopt NIET in Laan van NOI. Blijkbaar raken ze steeds verder het spoor bijster.

In 1994 stond in Amsterdam CS elk half uur de volgende CTA:
Stoptrein
A'dam Muiderpoort, A'dam Amstel, Duivendrecht
A'dam Amstel, Abcoude, Breukelen, Maarssen
Ventimiglia, Utrecht CS
De sneltrein naar Arnhem/Nijmegen komt eerder aan in Utrecht

Dat laatste lijkt nogal logisch als de stoptrein via Ventimillia rijdt.

Ze hebben een klein foutje gemaakt met het maken van de OV-studentenkaart. Ze waren eind 1996 zijn zo aan de oude opmaak van de kaart gewend, dat ze bij de verlenging met 2 maanden vergeten zijn om er ook nog de feestdagen van december 1998 bij te gooien.

In de laatste stoptrein van Eindhoven naar Den Bosch, trein was al laat totdat we het bericht kregen: "Dames en Heren even geduld a.u.b., de machinist van deze trein zit vast op het toilet. Het kan nog even duren voordat we de reis kunnen voortzetten."

Enkele maanden geleden op station Den Haag HS wordt het volgende in de trein omgeroepen: "Deze trein zal enkele minuten vertraging oplopen, omdat onze machinist niet kan omgaan met dit materiaal... we zullen vertrekken zo gauw er een andere machinist gevonden is... Ons excuses voor het ongemak."

******* Skkkrriieeeeeeeek *******
Machinist: "Sorry, ik had even m'n aandacht bij mijn kopje koffie."

In de intercity van Amersfoort naar Apeldoorn: "Dames en heren, wanneer u nu naar rechts kijkt ziet u het Barneveldse ballon festival. Aan dit jaarlijks terugkerend evenement doen ook dit jaar weer vele heteluchtballonnen mee, waaronder enkele zogenoemde special shapes.... " enz.

Het was in het schooljaar 1986-1987 in de trein van Schagen naar Alkmaar. In Schagen zijn twee perrons met daartussen een overgang over de rails. Toen de trein uit Den Helder in Schagen aan kwam, staken er nog snel een aantal mensen van beide kanten over, onder de slagbomen door, naar het andere perron.
Dit was voor de machinist aanleiding om, even later toen de trein richting Alkmaar was vertrokken, om te roepen: "Dames en Heren, als u dan toch allemaal dood wilt, gaat u dan achter elkaar op de rails staan. Dat maakt het voor mij een stuk makkelijker"
Inmiddels is de overgang over de rails van het ene naar het andere perron vervangen door een tunneltje.

Ergens in 1994, stoptrein Nijmegen-Den Bosch na vertrek vanaf station Oss-west: "Wil die jongeman die net zo nodig vlak voor de trein moest oversteken zich goed realiseren dat hij nog veel lelijker kan worden dan hij nu reeds is."

We staan stil op een station en plotseling klinkt uit de luidsprekers een (toevallig nogal benepen) stem die zei: "Meester, ik heb geen lucht meer."

Het gebeurt wel vaker dat de ATB een noodremming maakt. De machinist roept dan meestal om: "HC, ATB", zodat de conducteur niet nodeloos de hele trein afloopt om te kijken of er iemand aan de noodrem hangt.
Een variant op deze uitspraak die Dick de Ridder hoorde: "HC, ATB, GVD!"

In een trein in Duitsland, aan het begin van het nieuwe voetbalseizoen: "wij naderen station <die-en-die>, de tussenstanden van de wedstrijden gespeeld in de Duitse Bundesliga zijn als volgt ..."

Arno Schotmans herinnert zich nog van heel vroeger: IC van Asd naar Ut, op Tweede Paasdag, dat toen op 1 april viel: "Voor de jongsten in de trein zijn er in het voorste rijtuig eieren verstopt."
Uiteraard trapte ik er met beide voeten in.

De trein waar ik inzat, die plots als een gek remde:
******* Skkkrriieeeeeeeek *******
Vervolgens we de stem van de machinist: "Sorry jongens, ik zat met wat knopjes te spelen"

Hofpleinlijn 1997, Kerstnacht 00:00 uur
"Geachte Dames en Heren, aangezien het nu middernacht is en het dus Kerst is, wil ik iedereen in de trein verzoeken om op te staan en elkaar een gelukkig Kerstfeest te wensen."
Wat dus ook iedereen deed en sommigen bleven op het station nog napraten.

1994 in de metro van Capelse Brug in de richting Rotterdam, ter hoogte van station Kralingse Zoom, alwaar het spoor ondergronds gaat: "Wij gaan de tunnel in, even bukken graag."
En inderdaad, men bukt!

Machinist in de Intercity Venlo - Rotterdam CS, terwijl we het tunneltje bij Rotterdam Blaak onderdoor gaan: "Dames en heren we gaan nu een duikvlucht maken, wilt u uw gordels vastmaken alstublieft."

In de intercity tussen Dordrecht en Breda, als de trein al 20 minuten stil heeft gestaan. "Voor ons staat een goederentrein die niet meer weg kan komen. Die gaan we nu opduwen." (stilte) "Tja, ik vind het zelf ook een beetje raar."

Omroep in de lus van Zoetermeer, auto geparkeerd in Zoetermeer om de file te vermijden naar Den Haag tijdens de grote anti-kernwapen demonstratie jaren geleden, rechts langs de snelweg staan tientallen (!) mannen uit wachtende auto's en bussen in de richting van de trein te urineren: "Dames en heren, eh... dames, kijkt u alstublieft naar links."

Ik zat een paar jaar geleden op een zomerse avond in de bus van Den Haag CS naar Scheveningen, toen de buschauffeur ons mededeelde "Dames en heren, bij deze geef ik u een rondje van de zaak". Waarna hij twee keer om een rotonde reed.

In de trein van Arnhem naar Nijmegen. Aangekomen in Nijmegen verzamelde zich al snel een file voor de nog immer gesloten deuren. De trein stond stil midden op het station, maar de deuren bleven gesloten. Na verloop van tijd gaan de deuren open, en roept de conducteur om "Zo, de NS heeft weer een nieuwe manier van Klantenbinding."

In de trein van Haarlem - Amsterdam (17:55) "Zou u zo vriendelijk willen zijn even op te houden met springen!"

Vrouw: "Conducteur mag het raam dicht?"
"Ja hoor", en loopt door.

September 1999, in de IC Den Haag-Utrecht, waarbij de HC zijn dag niet had: Het omroepen ging niet geweldig en erg zacht, waardoor het niet te begrijpen of te verstaan was. Nu kunnen die deurtjes van de intercoms van de normale IC's vrij makkelijk open, waarna ik door de intercom aan de HC vroeg of het nog een keer kon, omdat "sommige mensen hun gehoorapparaat nog niet aan hadden."

"Vanwege blaadjes op de rails kan deze trein niet harder rijden dan de huidige snelheid."

In de buurt van Dordrecht, met uitzicht op de file: "Dames en heren, wij rijden nu wel langzaam, maar als u naar rechts kijkt ziet u dat u in de auto ook stil had gestaan."

Een aantal reizigers kijkt bij het passeren van Best uit het raam. Zegt een van hen: "Goh, ze bouwen hier wel erg dicht langs het spoor", niet wetend dat dit de spoortunnel betreft.

In de trein naar Schiphol, vlak voordat deze de tunnel bij Schiphol inreed: "Station Schiphol, en als u nu naar links kijkt ziet u helemaal niks, want we zitten in de tunnel."

Sneltrein Amsterdam CS - Dordrecht tussen Heemstede-Aerdenhout en Leiden. HC: "Wat gaan we lekker hard, he, met zijn allen?"

Een omroep in de trein van Groningen naar Utrecht: "Wegens de lengte van de trein zal het achterste treinstel niet stoppen te Haren."
(pauze)
"... Niet bij het perron tenminste."

Station Utrecht, komt een reiziger naar een HC en vraagt: "Is dit Leeuwarden?"

In de trein van Maastricht - Haarlem werd na vertrek uit Maastricht omgeroepen dat er een "vriendelijke NS mevrouw" ons om medewerking aan een enquête zou vragen. Iets na Sittard stond de trein ineens een aantal minuten stil en vervolgde stapvoets zijn reis. In totaal hadden wij zo'n 15 minuten vertraging toen de conducteur omriep dat wegens baanproblemen de trein vertraging op zou lopen, en "U kunt zich wellicht voorstellen dat we de enquête maar niet uitdelen vandaag!"

Een paar jaar geleden, op het traject van Amsterdam Sloterdijk naar Haarlem werd de trein op een zonnige doordeweekse middag voorbij gescheurd door een rode auto op de tweebaansweg naast het spoor.
Bij aankomst in Haarlem kwam het volgende bericht: "We naderen station Haarlem, reizigers voor de richting ... " enz., enz., gevolgd door: "Ik weet niet wat het was maar wij reden 120 ..."

Reiziger vraagt aan conducteur: "Conducteur, ik moet naar Groningen."
Antwoord: "Goede reis mevrouw."
Reiziger: "Kunt U mij ook vertellen waar deze trein staat?"
Antwoord: "Natuurlijk kan ik U dat vertellen."
Reiziger wordt steeds nerveuzer en vraagt: "Kunt U ook vertellen hoe laat de trein gaat?" "Ja natuurlijk mevrouw. Dat kan ik U echt wel vertellen." Ten slotte heeft de betreffende HC haar maar naar spoor 12 gebracht en daar op de trein gezet want deze conversatie stond de reiziger niet helemaal aan.

Tijdens een stop op een tussenstation staat een paartje heftig te zoenen. De conducteur loopt voorbij en zegt: "Je eet toch niet al mijn klanten op, hè?"

Op een regenachtige dag in de stoptrein van Den Haag HS naar Dordrecht: "Dames en heren, we zullen helaas niet stoppen te Delft, omdat de voetgangerstunnel daar onder water staat. Aangezien we niet genoeg snorkels aan boord hebben, zijn we genoodzaakt door te rijden tot Delft Zuid, waar bussen en flippers klaar staan voor de mensen die er in Delft uit hadden gemoeten."

De trein richting Utrecht reed met een rotgang, tot deze ineens midden in de weilanden stopt. Dan klinkt via de omroep: "Sorry, maar ik wou effe te snel en de motor kon dat niet aan". Na even wachten vervolgde de trein zijn reis in een iets rustiger tempo.

Ruim een jaar geleden zat in de trein. Opeens werden de reizigers opgeschrikt door een verzadigende kreun door de intercom. Toen was het weer stil. Een paar passagiers begonnen te giechelen.
Wat die conducteurs allemaal niet uitvreten op zo'n trein ...

Na Veenendaal centrum moest de meester altijd even uitstappen om met de hand een wissel om te zetten. Een forens tussen Utrecht en Veenendaal liep dan langs hem op weg naar de overgang en maakte er een gewoonte van om tegen hem te zeggen: "Bedankt meester, het was een mooie rit". Op een (maandag!)morgen trof hij de meest bijdehandte. Zijn letterlijke antwoord was: "Rij altijd mooi op maandag, ik."

Tijdens een harde woordwisseling tussen twee reizigers kwam de conducteur langs en riep "Handdoek!" en stil was het!

De stoptrein Vlissingen-Roosendaal, bij Bergen op Zoom: "Dames en heren, Station Krabbegat. U voelt zich waarschijnlijk net de d'oogheid, maar wij stoppen achter het station."
"Agge mar leut et!!!"
N.B.: Bergen op Zoon wordt in Carnavalstijd het krabbegat genoemd en de prins komt met de trein altijd voor het station aan

In de stoptrein van Den Bosch naar Nijmegen, 's avonds laat. De trein komt in beweging, maar stopt na een paar meter abrupt. Wordt er omgeroepen: "Dames en heren, we wachten nog even op de machinist."

Laatst in de trein Rotterdam Centraal op weg naar de aardappels na een lange dag werken. "Attentie dames en heren, u mag blijven zitten maar wij hebben op dit moment geen machinist om de trein te besturen". Twintig minuten later kwam een achter zijn avondmaal vandaan getrokken machinist aan om ons naar de onze te brengen.

November 1999. Intercity Enschede-Amsterdam. Te Deventer het volgende omroepbericht: "Dames en heren, de trein in de richting Amsterdam zal niet verder rijden. Er is geen personeel."

In de trein van Arnhem naar den Helder: "Dames en heren, op dit moment kunnen we nog niet vertrekken, omdat de machinist een ATV dag heeft en mijn andere collega's zo nodig verlof moesten nemen. Wij zoeken naar een oplossing. Onze excuses voor het ongemak!"

Een van de werkzaamheden van storingsmonteurs is het uitvoeren van remproeven bij treinen met een locomotief (zogenaamde getrokken treinen). Tijdens zo'n remproef werd de verkeersleiding ongeduldig en vroeg via de portofoon: "Waarom rijdt spoor 7 niet?"
Het antwoord: "Wij zijn nog aan het remmen", bracht grote verwarring te weeg bij een meesluisterende reiziger. Dat een spoor niet ging rijden vond hij al gek, maar dat dat kwam omdat er nog geremd moest worden ging boven zijn pet.

Bij de intercity-verbinding tussen Breda en Dordrecht worden al een tijdje Belgische treinen ingezet. Nu gebeurde het op een middag dat in het Nederlandse gedeelte de lichten uitgingen en bleven. Nu waren we de Moerdijkbruggen al gepasseerd en dus bijna op Dordt dus gingen enkele reizigers alvast bij de deuren staan. Daar zagen ze tot hun verbazing dat in het Belgische gedeelte het licht wel aan was en liepen daar heen. De daar aangetroffen conductrice stond al klaar stond om de deuren open te maken. Een van de reizigers vroeg haar "Waarom brandt in België het licht wel en in Nederland niet?" Zij kijkt hem nogal blond aan waarop hij uitlegt dat het licht in het Nederlandse gedeelte uit is.
Dit horende raakt ze in paniek en sommeert haar collega die net aan komt lopen de deuren open te maken: "Maak jij die deur maar open, want hiernaast brandt het licht niet." Waarop deze collega ad rem reageert en met een Belgisch accent terugroept: "Allez, dan hebben ze in Holland d'n stroomrekening weer niet betaald!"

In de tram in Amsterdam. Dagje uit met vrouw en kinderen. Heel erg druk in de tram, de stempelaar achterin verzocht telkens iedereen door te lopen naar voren. Totdat het te lang begon te duren: "Als U nu niet doorloopt vraag ik een woonvergunning aan, en dan staat u hier nog zeker drie maanden!"

Als chauffeur maak je op de vaste lijn heel wat leuke dingen mee. Ruim vijftien jaar geleden werd het enkeltje met pensioen gestuurd en ging vrijwel heel het OV in Nederland over op de strippenkaart. Toch hoor je vandaag de dag veel:
"Chauffeur, mag ik een enkeltje?"
"Dat kan, maar moet dat met overstap of zonder overstap?"
"Doe maar met overstap, chauffeur"
De chauffeur stempelt ondersteboven, waarbij de passagier zodanig kijkt van: "Hoe kan dat nou?"

De reisplanner op internet houd soms rare tijden aan. Een zoekopdracht naar de laatste trein na afloop van een popconcert geeft de volgende reisplanning aan. De vraag is hoe laat mensen die er in Breda Prinsenbeek uit moeten afgehaald moeten worden.

 Den Haag HS              V 23:59
 Delft                    A 24.06
 Schiedam Centrum         A 24.13
 Rotterdam CS             A 24.18
 Rotterdam Lombardijen    A 24.24
 Zwijndrecht              A 24.34
 Dordrecht                A 24.42
 Dordrecht Zuid           A 24.47
 Lage Zwaluwe             A 24.55
 Breda-Prinsenbeek        A 25.03
 Breda                    A 01:08

In de stoptrein van uitgeest naar Amsterdam bij Station Haarlem: "U spreekt met ... uh, dit is station Haarlem."
Waarschijnlijk was hij in de war met een telefoon.

Andere pagina's

Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Uitspraken: Stationsomroep | Uitspraken: Rijmen ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.