NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Omroephumor in de trein

Overstappen

Dit is een overzicht van daadwerkelijke uitspraken van conducteurs, machinisten en omroepers bij de NS. Ik heb de uitspraken gekregen van mensen die in de trein zaten, of degenen die ze zelf omgeroepen hebben. Nieuwe uitspraken zijn hartelijk welkom.

Er worden redelijk wat NS-termen gebruikt. Als je weet dat een HC een (hoofd)conducteur is en een meester of mcn een machinist kom je al ver. Voor de rest worden voor een aantal plaatsnamen de telegraafverkortingen gebruikt (b.v. Ut voor Utrecht Centraal en Amf voor Amersfoort).

Inhoud

De uitspraken zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. Communicatie conducteur met meester
  2. Passagierende Machinisten
  3. Controle
  4. Vertraging
  5. Calamiteiten
  6. Rail Tender
  7. Vertrek
  8. Volgende station
  9. Plaatsen
  10. Overstappen
  11. Eindpunt
  12. Bagage
  13. Stationsomroep
  14. Diversen
  15. Rijmen
  16. Taalgrappen
  17. Buitenland

Daarnaast zijn er nog Anekdotes, Verhalen en Moppen te lezen.

Overstappen

Gehoord in de trein van Den-Bosch naar Tilburg-Roosendaal: "Goedeavond dames en heren, u rijdt in de intercity naar Tilburg. Zo dadelijk arriveren wij op station Tilburg, waar u kunt overstappen voor de richting Breda, Dordrecht, Rotterdam, Den Haag, ..." (ondertussen rijdt de betreffende trein naast ons) "... Dames en heren, ik heb een goede mededeling: De trein richting Den Haag rijdt op dit moment naast ons. U kunt proberen nu al over te stappen op deze trein, maar u mag natuurlijk ook wachten tot wij op station Tilburg zijn."

"Wij naderen station Weesp. Reizigers voor de richting Hilversum en Amersfoort worden verzocht hier over te stappen. Reizigers voor de richting Almere en Lelystad: U heeft geluk! Daar gaan wij ook heen."

"Ik zal het kort houden: Deze gaat naar Schiphol."

In de sneltrein van A'dam CS naar Lelystad: "Dames en heren, over enkele minuten rijden wij door station Weesp. Reizigers voor de richting Utrecht en Naarden kunnen hier overstappen."
Waarop de trein gewoon doorrijdt: Weesp is geen Sneltrein-station ...

Chauffeur in gelede bus die i.p.v. trein was ingezet van Delft naar Den Haag: "Dames en heren, reizigers voor Den Haag wordt verzocht in het voorste deel van deze bus te gaan zitten, want het achterste deel wordt in Rijswijk afgekoppeld." De halve bus stond op.

"Dit is de herkansing voor de richting Amersfoort" (bij overstapstation).

Na een verhaal over overstappen:
"... als alles tenminste zo verloopt zoals de makers van het spoorboekje dit zich ook hadden voorgesteld".

Te Apeldoorn: "Aan de overkant van het perron staat de rokende potkachel voor de richting Zutphen".

"Goedemiddag dames en heren, over enkele ogenblikken station Enschede. In Enschede wordt deze trein niet gesplitst, u hoeft dan ook niet te letten op de nummers aangebracht boven de schuifdeuren. Deze nummers zijn: 4216 en 4096. Daar deze trein dus niet wordt gesplitst zijn de nummers niet echt belangrijk. Wat echter wel belangrijk is, is dat u in Enschede veilig uitstapt! Tot ziens en een prettige dag!"

"Wij rijden over enige ogenblikken station Schiphol binnen. Reizigers voor de richtingen New York, Londen, Moskou, Santiago de Chile, ... etc. etc." (de conducteur in kwestie hield het lang vol!)

Bij een van de eerste ritten van een dubbeldekker: "Dames en heren, thans naderen wij station Amsterdam Sloterdijk. Het bovenste gedeelte van deze trein zal doorgaan als ..."

Conducteur komt voorbij en bevestigt aan iemand dat we ook in Bunnik zullen stoppen. Als we dan na Driebergen-Zeist doodleuk Bunnik voorbij rijden in de stoptrein, komt vlak daarna een zenuwachtige conducteur voorbij hollen. We kunnen door het openstaande deurtje het gesprek volgen: "Nee het lukte niet om te stoppen, de rails waren te glad." Nou had het inderdaad die nacht voor het eerst gevroren, maar alle stations daarvoor was er geen probleem.
HC daarna over de intercom "Helaas kan ik mijn belofte over het stoppen in Bunnik niet nakomen. U wordt allen vriendelijk verzocht dit via Utrecht nog een keer te proberen"

Vlak voor station Apeldoorn hoorde ik ooit het bericht:
"Dames en heren, tot mijn verbijstering heeft de verkeersleiding het nodig gevonden uw aansluitende trein op tijd te laten vertrekken. Ons rest niets anders dan het cliché van de N.V.: excuses voor het ongemak." Deze humor maakte veel goed van het uurtje wachten wat een gevolg van dit op tijd vertrekken van de aansluiting was.

En in de eerste trein Rsd - Zl, net voor Ht:
"Dit is station Den Bosch. Reizigers voor de stoptrein richting Utrecht, alsmede voor de stoptrein naar Nijmegen kunnen hier overstappen." ... (stilte) ... "Herstel! Dit is de stoptrein naar Nijmegen. U hoeft dus niet over te stappen! Wij stoppen nog in Rosmalen, Oss West, Oss ..."
Den Bosch Oost slaat hij dus over, en na dat ik hem daar over aansprak: "En we stoppen ook nog op Den Bosch Oost, het is nog vroeg mensen".

In 1998, toen de buffel nog niet zo lang reed tussen Nijmegen en Roermond kwam het regelmatig voor dat de buffel op station Nijmegen Heyendaal i.p.v. het gangbare spoor, van het tegenoverliggende spoor vertrok. De conducteur die dus weer eens mensen met 'verkeerde' kaartjes in de trein had maakte in Cuijk de volgende opmerking: "Cuijk, station Cuijk Centraal. Cuijk is tevens overstapstation voor mensen in de richting Nijmegen, die in Heyendaal in de verkeerde trein zijn gestapt!"

Enige jaren terug gehoord in de stoptrein vanaf Rotterdam naar Dordrecht CS: "Dames en Heren, we naderen het eindpunt Dordrecht. Deze trein gaat hierna lekker verder naar Parijs. Iedereen die mee wil kan blijven zitten. De rest zal te Dordrecht uit moet stappen. Denk bij het verlaten aan uw bagage."
Het is niet bekend of de trein echt naar Parijs ging.

In de flink vertraagde trein van Hengelo naar Wierden. We willen in Wierden overstappen naar Zwolle. Normaal wachten de treinen op elkaar.
Conducteur: "Goedemiddag, uw aansluitende trein is helaas op tijd vertrokken waardoor u geen aansluiting meer heeft. Wij wensen u verder een prettige dag."

Op een ritje in de dubbeldekker van Amsterdam naar het pittoreske Hoorn: "Dames en heren, wij naderen thans station Hoorn. Te Hoorn wordt deze trein gesplitst..."
"...euh...." (stilte)
"Het bovenste gedeelte zal te Hoorn achterblijven en worden afgesplitst, het onderste gedeelte van deze trein zal verder rijden als stoptrein naar Enkhuizen."
Het was in die tijd zo dat er altijd op dat tijdstip (avondspits) een treinstel achterbleef in Hoorn. De HC had waarschijnlijk net door dat ze maar een treinstel hadden.

Een drukke vrijdagmiddag, de sneltrein van Utrecht naar Den Haag/Rotterdam. De machinist is blijkbaar in een goede bui. Voor station Woerden: "Dames en Heren, voor de liefhebbers station Woerden."
Het volgende station is Gouda, waar de trein wordt gesplitst. De conducteur verteld via de intercom welk deel van de trein naar Den Haag en welk deel naar Rotterdam gaat. Hij eindigt met: "Te Gouda kunt u van zitplaats wisselen."
Waarop de machinist reageert: "Een stoelendans dus."

Bij het naderen van Amsterdam: "Volgende station Duivendrecht. Mensen richting Schiphol dienen hier over te stappen, mensen met een buitenaardse bestemming kunnen overstappen op de UFO links van ons (ArenA) die over enkele minuten zal vertrekken."

Intercity van Utrecht naar Leeuwarden/Groningen: "Dames en Heren, we naderen station Zwolle. Hier zullen we de trein in tweeën hakken en gescheiden verder rijden."

Dames en heren we naderen station Hoorn. Te Hoorn kunt u overstappen op de stoomtrein te Medemblik. Voor de richting Wijdenes kunt u gebruik maken van de postkoets. De paardetram zal voor u klaar staan om u naar Grosthuizen te rijden.

Wordt omgeroepen tijdens binnenreiden op het station. "Hengelo. Dit is station Hengelo. En in Hengelo hebben ze iets nieuws vandaag. Alle treinen vertrekken op tijd, dus uw aansluitingen zijn al vertrokken!"

Leuke momenten: In Amersfoort en Utrecht worden de treinen uit Zwolle altijd gesplitst. Om de treinen los te krijgen moet het achterste deel een eindje achteruit rijden, en daarvoor worden de deuren gesloten. Altijd leuk om al die paniekerige reizigers te zien die denken dat ze de trein missen.

Gehoord in de stoptrein tussen Amersfoort en Ede-Wageningen: "Dames en Heren, over enkele ogenblikken station Lunteren. Te Lunteren zal deze trein niet worden gesplitst."

Vlak voor Zwolle roept de machinist van de intercity Utrecht naar Groningen en Leeuwarden om: "Dames en heren, wij naderen station Zwolle. Daar zal deze trein worden gesplitst in de richtingen Groningen en Leeuwarden. Reizigers links van het gangpad zullen verder gaan naar Groningen en reizigers rechts van het gangpad zullen doorgaan naar Leeuwarden." En dan zijn er werkelijk nog mensen die opstaan om aan de andere kant van het gangpad gaan zitten!

Intercity Maastricht-Haarlem, bij het binnenrijden van station 's Hertogenbosch: "Dames en Heren, aan de rechterkant ziet u de sneltrein naar Nijmegen en Zwolle net wegrijden, complimenten voor de nieuwe dienstregeling."

Op Deventer komt gewoonlijk eerst de sneltrein naar Roosendaal en vlak daarna (op hetzelfde spoor) de intercity naar Enschede. Door vertraging van de sneltrein, kwam eerst de intercity naar Enschede aan.
Na twintig minuten onderweg naar Enschede, werd er omgeroepen: "Dames en heren, u bevindt zich in de intercity naar Enschede. Passagiers die dachten dat dit de sneltrein naar Roosendaal was, worden verzocht in Almelo uit te stappen, om terug te reizen naar Deventer."
Bij Almelo (waar normaal weinig mensen uitstappen), stapte de helft van de passagiers uit!

Omroep van een perronopzichter die de passagiers in een treinstel duidelijk wilt maken dat het treinstel waar ze inzitten afgekoppeld is: "Goedenavond dames en heren. Voor diegenen die de nacht door willen brengen te Rotterdam, raad ik aan te blijven zitten in deze trein. Voor diegenen die meewillen met de trein naar Utrecht. Uw trein staat gereed aan de b-zijde van dit perron."

Na splitsing van de sneltrein Utrecht - Den Haag/Rotterdam op station Gouda in het Den Haag gedeelte: "Dames en heren, als u naar Rotterdam wilt, zit u niet in de goede trein."

In de sneltrein naar Den Haag/Rotterdam die op station Gouda gesplitst wordt: "Dames en heren, u bevindt zich in de sneltrein naar Rotterdam, ... "
Een schrik reactie volgt bij de passagiers in het Den Haag gedeelte.
Mcn: "HC, we zijn nog niet los."
Passagiers halen opgelucht adem.

IC Groningen/Leeuwarden - Amsterdam/Schiphol, net voor Amersfoort: "Treinstel 4526 en het achterste treinstel waarvan het nummer me even ontschoten is rijden door als Intercity naar Schiphol."

Zo'n 2 jaar geleden in de nachtnettrein van Utrecht naar Delft. Conducteur roept om "Dames en heren, wij naderen Leiden Centraal, reizigers richting Praag, Istanbul en Parijs kunnen hier uit dan wel overstappen."
Aangezien iedereen in de coupé sliep, dan wel dronken was (of allebei) lachte er niemand.

De sneltrein Zwolle - Utrecht is bij Amersfoort Schothorst nog op tijd, wacht niet op oorspronkelijk eerder geplande intercity, maar rijd op tijd weg om in Amersfoort 20 minuten te wachten. Gefrustreerde conducteur: "Dames en heren, in zijn oneindige wijsheid heeft de treindienstleider Amersfoort besloten om vanochtend weer een puinhoop van te maken."

Winter 1998: Buiten is het steenkoud. De Intercity van Alkmaar naar Amsterdam nadert Sloterdijk. "Dames en Heren, het volgende station is Amsterdam Sloterdijk. U kunt hier overstappen naar Schiphol alwaar u verder kunt reizen naar warmere bestemmingen. U kunt hier ook overstappen voor Zandvoort, waar het iets minder warm is."
Vervolgens naderen we Amsterdam CS. "Dames en Heren, we naderen Amsterdam CS. Buiten is het nu -10 graden, we rijden 50 km/u, dus als u uw hoofd buiten het raam steekt is de gevoelstemperatuur -30 graden."

Andere pagina's

Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Uitspraken: Plaatsen | Uitspraken: Eindpunt ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.