NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Omroephumor in de trein

Stationsomroep

Dit is een overzicht van daadwerkelijke uitspraken van conducteurs, machinisten en omroepers bij de NS. Ik heb de uitspraken gekregen van mensen die in de trein zaten, of degenen die ze zelf omgeroepen hebben. Nieuwe uitspraken zijn hartelijk welkom.

Er worden redelijk wat NS-termen gebruikt. Als je weet dat een HC een (hoofd)conducteur is en een meester of mcn een machinist kom je al ver. Voor de rest worden voor een aantal plaatsnamen de telegraafverkortingen gebruikt (b.v. Ut voor Utrecht Centraal en Amf voor Amersfoort).

Inhoud

De uitspraken zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. Communicatie conducteur met meester
  2. Passagierende Machinisten
  3. Controle
  4. Vertraging
  5. Calamiteiten
  6. Rail Tender
  7. Vertrek
  8. Volgende station
  9. Plaatsen
  10. Overstappen
  11. Eindpunt
  12. Bagage
  13. Stationsomroep
  14. Diversen
  15. Rijmen
  16. Taalgrappen
  17. Buitenland

Daarnaast zijn er nog Anekdotes, Verhalen en Moppen te lezen.

Stationsomroep

Op station Eindhoven: "Zoef, zoef, spoor 4a."

Gehoord in de hal van A'dam CS: "Hier volgt een dienstmededeling. Klaas, neem ook koffie mee voor Jan. Herhaling: Klaas, neem ook koffie mee voor Jan. Einde van deze dienstmededeling."

Enige jaren geleden gehoord op het station Utrecht: "Hier volgt een dienstmededeling voor Meneer X: Een prettige vakantie gewenst. Meneer X een prettige vakantie."

Afkomstig van station Eindhoven. "De intercity naar Haarlem zal vandaag gewoon rijden."

Tijdens de installatie van de omroepinstallatie op de nieuwe perrons op station Amersfoort:
[Ding dong] "Dames en heren...", korte stilte en vele verschrikte blikken op horloges en de vertrekborden, "...dit is een test".

Amsterdam CS, klantvriendelijkheid: "Bericht voor de reizigers in de richting Utrecht, Den Bosch, Eindhoven (...) De trein in de richting Utrecht, Den Bosch, Eindhoven (...) Heeft een nog onbekende vertraging, wegens te late binnenkomst van het materieel. Hier volgt een herhaling van dit bericht bestemd voor de reizigers in de richting Utrecht, Den Bosch, Eindhoven. De trein in de richting Utrecht, Den Bosch, Eindhoven (...) Staat inmiddels gereed op spoor 2."

Stationsomroep in Geldrop (wordt uitgevoerd vanuit Eindhoven!) Dames en heren, de intercity, eh.... stoptrein naar Eindhoven, eh pardon Heeze en Weert, verder als Intercity naar Maastricht, normale vertrektijd 17:17, eh 17:16 heeft een vertraging van 10 minuten. Herhaling: (dezelfde tekst met precies dezelfde fouten!!!)

Door de stadionomroeper van Helmond Sport, na de wedstrijd Helmond Sport - Den Bosch: "Voor de aanhangers van Den Bosch staan er bussen die u naar het centrale station van Helmond brengen." (even stilte) "Jaha, want Helmond heeft er wel drie."

Soms vermoed je een logica achter een omroepbericht, maar welke?
Om 8:00 uur: "Dames en heren, de sneltrein naar Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Arnhem, Elst en Nijmegen van 8:03 kan vandaag helaas niet rijden. De eerstvolgende intercity ..."
Om 8:03 uur: "Dames en heren, de sneltrein naar Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Arnhem, Elst en Nijmegen van 8:03 kan vandaag" <klik>
Enige momenten stilte en dan: "Dames en heren, hier volgt een rectificatie van het voorgaande bericht. De sneltrein naar Driebergen-Zeist, Ede-Wageningen, Arnhem, Elst en Nijmegen van 8:03 komt over enkele ogenblikken binnen op spoor 11a."

Gehoord op Centraal Station Amsterdam via de omroep: "Geachte reizigers langs spoor 14, wilt u nog niet instappen in de gereed staande trein, want de deuren kunnen niet open......"

Van af de verkeersleiding in Haarlem wordt het station Santpoort Noord bediend en bewaakt met camera's. Omdat vanuit dit stations de Kennemer Duinen te bezoeken zijn wordt daar bij droogte nog wel eens een bandje met waarschuwing voor bosbrand gedraaid.
Als je nu al enige tijd in de regen staat te wachten op de trein naar Zandvoort en dit waarschuwingsbandje voor bosbrand gevaar wordt gedraaid dan zijn verbaasde blikken je deel.

Vorig jaar speelde Michael Jackson in de Amsterdam ArenA. Op een van de metro stations (te zien door camera's) stonden overduidelijke fans te wachten op de metro. Toen op de radio Michael Jackson werd gedraaid was het niet echt moeilijk om deze muziek via de omroep te laten horen. Als dank kregen wij dan ook een dansvoorstelling.

"Willen de reizigers die op spoor vier de Intercity hebben gepakt hem a.u.b. terug zetten, we hebben hem hard nodig"

Tony de Brie: Regelmatig hoor je op de stations omroepberichten als: "Dienstmededeling: dertig/vijfentwintig, plus 7". Kunnen ze dat mens geen rekenmachine geven? Dan kan ze het in het vervolg zélf uitrekenen!
(N.B.: In het echt is het eerste getal wat wordt omgeroepen het treinnummer, het tweede de vertraging in minuten.)

Mededeling op station Utrecht CS: "Dames en meisjes en ook heren en jongens. De trein ..."

Gehoord op het station in Zwolle: "Attentie, attentie, hier volgt een mededeling voor de reizigers in de richting Groningen: De trein naar Groningen is zojuist vertrokken."

Gehoord op station Breda: "Over enkele minuten komt de trein richting Eindhoven binnen. U wordt vriendelijk verzocht om zich zoveel mogelijk over perron te verspreiden, om het instapproces te bevorderen."

Op station Amersfoort: ding dong ding "Meneer die kar is niet bedoeld voor bagage, Meneer die kar is niet bedoeld voor bagage."
Even later: ding dong ding "Meneer met die hoed, ja u daar, die kar is niet bedoeld voor bagage."
En even later kwam er een man met een cowboyhoed op en met een invalidebrug vol met bagage langs.

Traject Deurne - Eindhoven tijdens (de standaard) zeer grote drukte ergens in 1998.
De perron omroeper: "Mijn baas heeft me opgedragen u te vragen of u zich wilt verspreiden over het gehele perron in Deurne. Hij is 280 meter lang. (stilte) Het perron dus... Hmm tja, de trein is ook zolang, vandaar het verspreiden.

Op station Veenendaal De Klomp: "De sneltrein in de richting Ede-Wageningen-Arnhem heeft een vertraging van ongeveer 10 minuten!" (Hoewel de sneltrein er nooit stopt) Één minuut later kwam precies op tijd de stoptrein aanrijden. Natuurlijk weer velen die er niets van snapten, ze zeiden toch...

Maart '99, een drukke doordeweekse dag, 17:00 op Utrecht CS:
"Dit is een oproep voor die meneer op spoor 8 met al die bloemen en cadeaus. Namens alle collega's in Utrecht, heel veel succes met je nieuwe baan <naam>! We zullen je heel erg missen"
Ik vond het een ontzettend leuk bericht, en volgens mij pinkte iemand op perron 8 stiekem een traantje weg.

"En dan volgt nu een speciale mededeling voor Nicolien Jansen, Nicolien Jansen wordt door haar collega's vriendelijk verzocht terug te keren naar Amsterdam, daar zij de sleutel heeft. Herhaling, Nicolien Jansen, wil je teruggaan naar Amsterdam want je collega's zitten opgesloten in de zaak."

Omgeroepen in Bodegraven (een station met slechts twee sporen): "Binnen enkele ogenblikken komt de trein naar Utrecht aan op spoor 3."

Station Eindhoven: "Perron opzichter gevraagd op perron 5, invalide moet 'gelost' worden."

Omroep op Den Haag Centraal Station: "De trein naar Den Haag Centraal Station zal vandaag niet rijden, ik herhaal de trein naar Den Haag Centraal Station zal vandaag niet rijden."
Je kan je voorstellen dat enkele reizigers raar stonden te kijken.

Op station Duivendrecht, ergens in 1998: "Dames en heren. Wegens een bommelding op station Abcoude rijden er geen treinen in de richting Utrecht en geen treinen in de richting Amsterdam. Wegens een blikseminslag op station Weesp, rijden er geen treinen naar Weesp en geen treinen naar Schiphol. Kortom: dit is een treinstation zonder treinen!"

"Dames en Heren over enkele ogenblikken kunt u over spoor 11 een goederentrein zien passeren, wilt u bij het kijken voldoende afstand van de perronrand nemen?"

Een rapje tussendoor op een vroege zondagmorgen op station Gouda: "Dames en heren luister goed, ik ga u iets vertellen dat u weten moet, wat ik u vertel doe ik niet graag de trein naar Den Haag rijdt niet vandaag."

"Dienstmededeling HC Gvc 2032, uw reizigers staan te popelen om te vertrekken van spoor 8b."

26 januari, station Leuven, 5 uur 25 's morgens. Iedereen zat er iets of wat ingedommeld bij toen er plots een superluide "ding-dong" door de luidsprekers galmde. Gevolgd door: "Als u nu niet wakker bent, dan weet ik het ook niet meer. De trein naar Mechelen zal vertraging hebben, ..." Inderdaad iedereen was wakker geworden maar de meeste mensen verwensten de stationsomroeper.

Op 's-Hertogenbosch op een mooie zomerdag: "Attentie dames en heren, het is niet toegestaan om met op de rand van het perron te zitten." Even later: "Ja daar, op perron 2."

Omroep op station Leiden, op een grauwe ochtend, winter '99: "Dames en heren op perron 5. Als U nu naar links kijkt, kunt U de 3 koplampjes van de vertraagde, maar o-zo warme sneltrein naar Schiphol en Amsterdam aan zien komen." Later kon de perronopzichter aan de omroeper mededelen dat er nogal wat lachende gezichten op perron 5 te zien waren.

Omgeroepen op Hollands Spoor (wel als grapje bedoeld voor de perronopzichter): "Mamonaku Pari yukino Thalys ga yonban puratuformu ni mairimasu. Kono Thalys ni wa yoyaku gahitsu yodesu". Oftewel Japans voor: "Thalys met bestemming Parijs komt over enkele ogenblikken binnen op spoor 4. Voor deze Thalys is een reservering verplicht."
Bleek achteraf een grote groep Japanse Thalysreizigers op het station te wachten. De opzichter werd gecomplimenteerd met de vriendelijke omroep.

Andere pagina's

Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Uitspraken: Bagage | Uitspraken: Diversen ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.