NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Omroephumor in de trein

Vertraging

Dit is een overzicht van daadwerkelijke uitspraken van conducteurs, machinisten en omroepers bij de NS. Ik heb de uitspraken gekregen van mensen die in de trein zaten, of degenen die ze zelf omgeroepen hebben. Nieuwe uitspraken zijn hartelijk welkom.

Er worden redelijk wat NS-termen gebruikt. Als je weet dat een HC een (hoofd)conducteur is en een meester of mcn een machinist kom je al ver. Voor de rest worden voor een aantal plaatsnamen de telegraafverkortingen gebruikt (b.v. Ut voor Utrecht Centraal en Amf voor Amersfoort).

Inhoud

De uitspraken zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. Communicatie conducteur met meester
  2. Passagierende Machinisten
  3. Controle
  4. Vertraging
  5. Calamiteiten
  6. Rail Tender
  7. Vertrek
  8. Volgende station
  9. Plaatsen
  10. Overstappen
  11. Eindpunt
  12. Bagage
  13. Stationsomroep
  14. Diversen
  15. Rijmen
  16. Taalgrappen
  17. Buitenland

Daarnaast zijn er nog Anekdotes, Verhalen en Moppen te lezen.

Als je geen genoeg kan krijgen van vertragingen, dan is de site met Opmerkelijke vertragingen bij de Nederlandse Spoorwegen zeker een aanrader!

Vertraging

Conductrice roept om: "Dames en heren, deze trein zal enkele minuten vertraging oplopen omdat wij wachten op de vertraagde intercity die zal binnenkomen aan de overzijde van het perron." een paar seconde later geven de deuren het fluitsignaal echter al: "... Ik hoor net dat we niet wachten, we vertrekken nu!"

Een paar dagen geleden gehoord in de IC tussen R'dam CS en Den Haag HS, nadat de trein met enige vertraging was vertrokken: "Ik kan nu wel een heel verhaal gaan houden over de verzelfstandiging van de NS, maar laten we het er op houden dat we achter de stoptrein zitten en daardoor onze vertraging niet in kunnen halen". De trein kwam 8 minuten te laat aan op HS.

"Dames en Heren, door omstandigheden geheel buiten ons schuld is de trein van 11 over 2 op tijd."

Al weer enige jaren geleden gehoord, toen we in de intercity van Utrecht naar Zwolle reisden. De trein arriveerde op tijd in Amersfoort, maar bleef lang staan. Zo'n 4 minuten nadat de trein vertrokken had moeten zijn, werd er omgeroepen: "Dames en heren, we hebben wat vertraging, en daarom wachten we nog even."

Op Amersfoort CS in de verlate stoptrein naar Ede-Wageningen.
Conducteur: "Dames en heren. zoals u kunt zien aan uw linkerhand staat er een trein vol auto's naast ons, we wachten even met vertrekken tot deze weg is."
... (pauze)
"Voor de mensen die achterstevoren zitten: Dames en heren. zoals u kunt zien aan uw rechterhand staat er een trein vol auto's naast ons, we wachten even met vertrekken tot deze weg is.

Een jaar of vijf geleden, op station Eindhoven werd omgeroepen dat de stoptrein naar Tilburg-West 5 minuten vertraging heeft. Degene die mij deze uitspraak doorgegeven heeft, vroeg aan een perronopzichter wat de reden daarvan is, aangezien Ehv het begin station was. Het antwoord van de man was: "U moet het niet verder vertellen hoor, maar uuuh..., we zijn hem kwijt."

De trein Rotterdam naar Den Haag werd omgeleid via de Hofpleinlijn. Alleen was dat niet op de perrons omgeroepen. Dus toen de trein een andere richting nam dan gewoonlijk (eerst richting Gouda en dan de verbindingsboog op naar de Hofpleinlijn), zag je de paniek groeien bij sommige reizigers. Maar al gauw kwam de HC met de volgende mededeling: "Dames en heren, voordat u nu denkt dat u in de verkeerde trein bent gestapt en in paniek naar de noodrem wilt grijpen, kan ik u geruststellen. Het is nu ongeveer 17.35 uur en deze trein is op weg naar Den Haag, Leiden, Schiphol en Amsterdam. Wegens een defect treinstel bij Delft moeten we omrijden, want we kunnen er niet omheen, overheen of onderdoor. Met enige vertraging hopen we station Den Haag HS te bereiken. Onze excuses voor het ongemak dat u ondervindt. Met vriendelijke groeten van Uw hoofdconducteur".

Zaterdag van Gn naar Ut gereden, v.8.18. Om 9.53 in Amf (mooi op tijd) maar om 10.00 werd er omgeroepen "Dames en Heren we lopen enige minuten vertraging op doordat de machinist ontbreekt"
Huh? ging er door de trein. De conducteur legde desgevraagd uit dat de dienstroosters van de machinisten niet aangepast waren aan het feit dat de geplande werkzaamheden tussen Ut en Bhv wegens de vorst afgelast waren. De machinist wist dus niet beter dat hij maar tot Amf moest en hij moest dus achter de koffie weggehaald worden: Ut a+7

Bij aankomst in Deventer, in de IC naar Enschede:
"Dames en heren, wij wachten enkele minuten op de aansluitende bus uit Zutphen. Wegens een ongeval tussen Deventer en Zutphen worden de passagiers..."
(deuren van trein gaan dicht)
"... daar met bussen vervoerd. Onze excuses voor het ongemak."
(onze trein rijdt weg)

De intercity van Eindhoven naar Haarlem staat netjes om 7:07 uur klaar voor vertrek. Plotseling wordt het volgende bericht omgeroepen:
"Dames en Heren deze trein zal niet op tijd vertrekken, aangezien er 13 bakken aanwezig zijn en dat is 1 meer dan het maximale aantal van 12". Na veel heen en weer rangeren van rijtuigen en mensen, konden we gelukkig met een minuut of 10 vertraging toch nog vertrekken.

In de stoptrein vanaf Utrecht CS naar Baarn, die vanwege een ongeval ongeveer 1,5 uur vertraging had werd ons in Den Dolder gemeld, nadat we daar ook weer stil moesten staan:
"Tja, dames en heren, het wil nog niet zo vlotten hè?"

In de stoptrein Baarn-Utrecht na een noodstop, vertrek, vertraging:
"Dames en heren, we staan in de file."

"Dames en heren, in verband met een nog onbekende oorzaak van vertraging op het baanvak Ut-Amf in combinatie met het minimaliseren van het percentage reserve personeel en in combinatie met het dalen van het motivatie peil tot nihil is het vooralsnog niet mogelijk deze trein van 16:00 uur van Amf naar Shl te laten rijden. Men kan op dit moment helaas niet over geschoold personeel beschikken dat én in dienst is én gerechtigd deze geweldige intercity 22 minuten eerder op Shl te laten zijn ..."

In de trein van Gent naar Brussel: "Geachte reizigers, om een ons onbekende reden wijkt de trein af van zijn vertrouwde traject. Gelieve ons hiervoor te verontschuldigen." Zonder verder commentaar. Enkele minuten later kwam de trein tot stilstand, om even later weer aan te zetten en met een half uur vertraging in Brussel aan te komen.

Jaren geleden bij het wachten op de metro in de spitsdienst met een frequentie van 7,5 minuten werd de volgende mededeling omgeroepen: "De metro heeft een vertraging van 7,5 minuten....... "

Onderweg naar Emmen: (enkelbaans) "Dames en heren, NS zijn nieuwste paradepaardje staat wederom stil tussen Ommen en Mariënberg. Wij kunnen er niet omheen, dus wij wachten wel even tot het takelbedrijf komt, geniet u verder van het prachtige uitzicht."

Halverwege het traject, midden op de Veluwe, stopt de trein om onverklaarbare redenen. Minutenlang gebeurt er helemaal niets, de mensen worden onrustig. Opeens een krakende intercom en de machinist of conducteur doet de volgende mededeling:
"Goedemorgen, dames en heren. We hebben het er over gehad maar we gaan dóór. Deze trein rijdt verder naar Amersfoort, Utrecht en heeft als eindbestemming..."
Vervolgens rijdt het hele handeltje weer en komen we met een kleine vertraging in Amersfoort.

Na een vertraging van ruim 20 minuten op Rotterdam CS en steeds langzaam rijden en minutenlang stilstaan, naderden we dan toch eindelijk het station Utrecht CS. Er werd omgeroepen: "Het is deze supersnelle snelheidsrecordbrekende bolide uiteindelijk toch gelukt om Utrecht CS te bereiken, bedankt voor uw geduld." Ondanks de ontberingen van de reis verlieten een hoop mensen glimlachend de trein.

De IC van Ehv - Ut, vertrokken vanuit Ehv met ongeveer 15 min. vertraging. Na ongeveer 1.5 uur in Ut, omroepbericht: "Dames en heren, we hebben het toch nog gered..... Utrecht CS."

Hilversum, zomer 1995. Het wachten is op de trein naar Utrecht en als het tijdstip van vertrek al is verstreken, is duidelijk dat de trein vertraging heeft. Iedereen kijkt met uitgestreken gezichten naar de luidsprekers. En ja hoor, daar komt het omroepbericht:
"Dames en heren, de stoptrein naar Utrecht heeft een vertraging van ongeveer 4 minuten en 23 seconden..."

In de trein Hilversum - Utrecht. Er was een stremming tussen Amersfoort en Utrecht, dus moesten we via Hilversum naar Utrecht in een overvolle sneltrein. Nadat we voor de zoveelste keer zijn afgeremd voor een overweg roept de conducteur om: "Dames en heren, u bevindt zich in de sneltrein naar Utrecht. Alhoewel dat snelle is er wel een beetje vanaf, want we moeten iedere overweg met gepaste snelheid naderen. Dit komt omdat de overwegen niet snel genoeg reageren. Ze zullen wel overspannen zijn van al die extra treinen".

Van Utrecht naar Amersfoort in de intercity. Vlak voor Amf blijven wij staan. Ineens de boordomroep. "Dames en heren, we staan nu voor een rood sein. De machinist zal even vragen wat er aan de hand is."
Na een minuut of 5 wordt er omgeroepen: "Het sein staat nog op rood. Ze waren ons vergeten, maar we kunnen zo toch station Amersfoort binnenrijden."

Januari 1999: Lerarenstaking in Zutphen. Er reed een extra trein welke vlak vóór binnenkomst op het station Zutphen nog even moest wachten totdat het perron leeg was.
"Geachte meesters en juffen, op last van minister Hermans mogen we niet verder met deze trein. U dient eerst allen te beloven met het door hem voorgestelde aanbod akkoord te gaan!" ... "Geintje, veel plezier vandaag en laat ze een poepie ruiken !"

In de stoptrein van Utrecht naar Leiden die moest stoppen voor de nog niet helemaal dichtgedraaide Gouwebrug in Alphen: "We moeten even wachten totdat de brug dicht is, anders wordt het zo'n plons."

In de intercity Utrecht-Amersfoort, tien minuten nadat we eigenlijk hadden moeten vertrekken: "Goedemiddag dames en heren, zoals u ziet zijn we nog steeds niet vertrokken. We zijn namelijk onze machinist kwijt. We blijven zoeken."

Zomer 1993. Wekenlang viel het water met bakken uit de lucht. Op een natte middag in augustus zat ik in het boemeltje van Hengelo naar Zwolle. Conducteur roept om: "Goedemiddag dames en heren. Ik heb goed en slecht nieuws. Eerst het slechte: helaas zullen we enkele minuten vertraging oplopen omdat we moeten wachten op de stoptrein uit Deventer. Dan het goede nieuws: u hoeft vanavond wederom uw tuintje niet te sproeien!"

"Dames en heren, het sein is rood en we staan er voor!"

Trein stopt een eind voor station Utrecht. Conducteur: "Dames en heren, doordat wij zo achterlijk vroeg zijn moeten wij wachten met stoppen op het station Utrecht, wat toevallig ook nog ons eindstation is."

In de trein van Rotterdam naar Dordrecht even voorbij station R'dam Lombardijen: "Dames en Heren we hebben een verkeerde afslag genomen (er stond blijkbaar een wissel fout) en zijn verdwaald. We gaan even een stukje terug en proberen het opnieuw."
Dit grapje levert toch al snel zo'n 15 minuten vertraging op!

Gehoord op station Amersfoort, na een reeks omgeroepen vertragingen. "Dames en heren, vanwege diverse stremmingen, vertragingen en noemt u maar op, dient u rekening te houden met vertraging!"

Na vertrek vanaf station Amersfoort richting Amsterdam stopt de trein plotseling, nog geen honderd meter buiten het station. Conducteur: "Dames en heren, we hebben even de remmen getest. Ze doen het, dus we kunnen weer verder."

Na een reis tussen Rotterdam en Utrecht met bijna een half uur vertraging: "Dames en heren. We komen aan in Utrecht. Dat is fijn."

Uit de luidsprekers van de IC naar Enschede in Den Haag CS. "Dames en heren, omdat we de machinist kwijt zijn, zal deze trein met 10 minuten vertraging vertrekken."
Uiteindelijk reed de trein: "Gevonden!"

Leuke omroep (bij stilstaan met IC nabij Herfte) : "Dames en Heren, er staat een rode slak (goederentrein van een concurrent) voor ons en daarom kunnen we even niet verder. Tot vorig jaar had NS het alleenrecht op het spoor en nu niet meer, daarom krijgen we nu wat vertraging."

Op een vrijdagmiddag zit op de intercity van Utrecht naar Amsterdam CS toevallig een gezellige conducteur. Ten eerste begint hij op Station Amstel met het vernoemen van alle bestemmingen van de Euroliners naar alle grote steden. Daarna voor Amsterdam CS moet de trein wachten op een vrij spoor. Conducteur: "Mensen daar ben ik weer. 't is ook wat hè? Neem je de trein, sta je nog in file!"

Vanuit de richting Rotterdam bijna in Prinsenbeek aangekomen, blijft de trein een minuut of 5 stilstaan. Dan kraakt het "Dames en heren, wegens een defect treinstel voor ons op het station Prinsenbeek moeten we hier een onbepaalde tijd wachten". Enkele reizigers die in Prinsenbeek wonen, weten de conducteur ertoe over te halen, de deuren te openen en zetten hun reis te voet voort. De conducteur gaat zelf ook even buiten staan, vanwege de eerste voorjaarszon. Zonder waarschuwing trekt de trein opeens snel op. Een kilometer verder, in Prinsenbeek: "Dames en heren, we moeten hier weer even wachten, totdat de conducteur ons heeft ingehaald. Hij komt nu achter ons aan gerend."

Traject Eindhoven-Venlo: (Eindhoven - Helmond - Deurne) Met een lacherige stem: "Zodadelijk station Deurne, door de vertraging van 5 minuten die we hebben opgelopen in Helmond, zullen een aantal reizigers weer gespannen het raampje uitkijken. Ja daar gaat ie: De bus naar Meyel. Nu volgt mijn raad... pak volgende keer in Eindhoven de trein richting Weert en stap daar op de bus naar Meyel."

Op station Waddinxveen staat gereed de stoptrein naar Gouda. Het sein blijft rood, langer rood. Ik loop rustig langs de trein naar voren waar de conducteur ook buiten loopt en zeg: "Waarom moeten we wachten?". Waarop deze antwoordt dat we op de tegentrein uit Gouda wachten. Nu is het al sinds de nieuwe dienstregeling zo dat de treinen in Waddinxveen niet meer passeren, maar in Boskoop (rest van het traject is enkel spoor). Verder keert de trein in Gouda altijd om weer terug te rijden naar Waddinxveen. Dus dit vertel ik de beste man. De conducteur zegt: "O, dan is het mannetje dat de seinen bedient ons vergeten, ik ga even bellen." En inderdaad, binnen een minuut wordt het spoor voor ons vrijgegeven.

Over de NS gesproken: een paar dagen geleden kregen ze zelfs een conducteur zover dat hij wanhopig uitriep "Ik weet het ook allemaal niet meer.. wat een bedrijf! Ik verbaas me er iedere dag weer over". :o)

Ook was er in het najaar van 1998 een boom over 3 sporen bij Gvmw gevallen. Tijdens de omleiding via de Hofpleinlijn, zei de uit Ehv afkomstige meester: "Dames en heren, we staan hier stil, in het donker, voor een kruising: Ik sta voor een rood sein! Zal ik het doen? Of zal ik het niet doen?

Augustus 1999. De stoptrein Hoofddorp - Leiden heeft om een heleboel redenen drie kwartier vertraging opgelopen. Net voordat we in Leiden aankomen, lang omroepbericht met overstappen dat als volgt eindigt: "En dan volgt nu een mededeling voor de reizigers in de richting Alphen aan den Rijn. U mist uw aansluiting. Over een half uur gaat er weer een trein naar Alphen aan den Rijn."

Passagier, op het peroon tegen een NS-beambte die zojuist een vertraging heeft aangekondigd: "Ik vind vertraging niet erg, als het maar precies vierentwintig uur is!"

Omroepbericht Ede-Wageningen, tijd: 16.45 uur. "Dames en heren, de intercity naar Nijmegen, oorspronkelijke vertrektijd 16.13 uur heeft een vertraging van 30 minuten. Herhaling: de intercity naar Nijmegen, oorspronkelijke vertrektijd 16.13 uur heeft een vertraging van... (even stilte) ...40 (!) minuten."

Enige weken geleden op een dinsdag om 18.00 uur op het station van Tilburg na de zoveelste dag van vertragingen. Een reiziger vraagt de perronopzichter of de stoptrein naar Oisterwijk niet even 2 minuten had kunnen wachten op de passagiers van de vertraagde IC uit Den Haag. De perronopzichter antwoordde cynisch en machetloos: "Mijnheer u denkt toch niet dat we bij de NS mensen vervoeren. We laten alleen treintjes rijden".

In Utrecht: "Dames en Heren, in zijn oneindige wijsheid heeft de centrale besloten een extra treinstel te plaatsen. Hierdoor zullen wij enkele minuten vertraging oplopen. Valt u alstublieft niet de machinist aan, die kan er niets aan dan. Ik ook niet."

Op een dag, tussen Utrecht en Amersfoort, in de stoptrein stonden we zomaar in het weiland stil. Na enige minuten melde de -onmiskenbaar Zwollse- machinist het volgende: "Dames en Heer'n ... wij stoan voor 'n rood sein"
Dit nog niet helemaal uitgesproken klonk er op de achtergrond een luide 'ting' van de ATB ten teken dat een verandering van seinbeeld zich voltrok.
Hierop sprak de machinist onverstoord verder: "o ... nau ist'ie groen", en reed vervolgens weg.
Het treinstel DD-AR schudde nog na van het gelach.

Na vijf minuten vertraging komt de stoptrein Gouda - Den Haag CS eindelijk het station binnen rijden. Iedereen stapt ongeduldig in, maar de trein vertrekt niet. Na vijf minuten wachten, roept de conducteur: "Sorry dames en heren, maar wij moeten even wachten tot de goederentrein ons gepasseerd is. Een klant zit dringend op zijn spullen te wachten."

Vlak voor het station van Sittard staat de trein plotseling stil. Door de intercom: "Tsja, we staan stil, omdat ... (stilte) ... we staan stil"

Zo'n vijf jaar geleden, de trein van Amsterdam naar Amersfoort was erg traag en duidelijk dat er een stoptrein voor zat, onze sneltrein moest vaart inhouden om door te kunnen rijden bij oranje. Het omroepbericht: "Dames en Heren we rijden vandaag wat langzaam want de seinen staan op rood."

Omroeper op station Amsterdam Bijlmer: "Wegens een stroomstoring is er vandaag beperkt tot stilstaand treinverkeer mogelijk."

13 december 1999 waren er wilde acties en dus veel vertraging. Bij aankomst in Groningen werd omgeroepen: "Dames en heren, de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dit is station Groningen."

Gehoord in de stoptrein van Hoek van Holland naar Rotterdam CS. De trein moest vlak buiten Rotterdam even wachten, waarop de machinist heel keurig de reizigers informeerde met: "Dames en Heren, wij moeten even wachten op een schoon spoortje." Wie schetst echter onze verbazing als we, nadat we weer op gang zijn gekomen, naast het spoor een mannetje met een fles Glassex zien staan!

Andere pagina's

Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Uitspraken: Controle | Uitspraken: Calamiteiten ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.