NS uitspraken
Inhoud | Uitspraken | Anekdotes | Verhalen | Moppen

Omroephumor in de trein

Vertrek

Dit is een overzicht van daadwerkelijke uitspraken van conducteurs, machinisten en omroepers bij de NS. Ik heb de uitspraken gekregen van mensen die in de trein zaten, of degenen die ze zelf omgeroepen hebben. Nieuwe uitspraken zijn hartelijk welkom.

Er worden redelijk wat NS-termen gebruikt. Als je weet dat een HC een (hoofd)conducteur is en een meester of mcn een machinist kom je al ver. Voor de rest worden voor een aantal plaatsnamen de telegraafverkortingen gebruikt (b.v. Ut voor Utrecht Centraal en Amf voor Amersfoort).

Inhoud

De uitspraken zijn uitgesplitst in de volgende onderwerpen:

  1. Communicatie conducteur met meester
  2. Passagierende Machinisten
  3. Controle
  4. Vertraging
  5. Calamiteiten
  6. Rail Tender
  7. Vertrek
  8. Volgende station
  9. Plaatsen
  10. Overstappen
  11. Eindpunt
  12. Bagage
  13. Stationsomroep
  14. Diversen
  15. Rijmen
  16. Taalgrappen
  17. Buitenland

Daarnaast zijn er nog Anekdotes, Verhalen en Moppen te lezen.

Vertrek

"Goedemiddag dames en heren, over enkele ogenblikken station Amsterdam Centraal. Na een korte stop zal deze trein doorrijden naar ..."
(stilte)
"Ja we zijn er uit. Deze trein zal doorrijden naar Amsterdam Muiderpoort, Weesp, Almere Muziekwijk, Almere Buiten, Almere Centraal en Lelystad."
(stilte)
"... Maar niet noodzakelijkerwijs in deze volgorde." (Almere Centraal komt voor Almere Buiten).

In de stoptrein van Utrecht naar Tiel en Den Bosch, dubbeldekker in de spits, werd opgeroepen: "Volgende station is Geldermalsen. Als u boven in zit, bevindt u zich in de intercity naar Tiel, zit u echter beneden, dan bevindt u zich in de stoptrein naar Tiel. Voor de mensen die zich op het balkon bevinden: U heeft de keus."

In de trein van Eindhoven naar Den Bosch: "Dames en heren, over enkele ogenblikken komen we aan in 's-Hertogenbosch; deze mooie stad wordt ook wel Den Bosch genoemd. Verder staat nog op het menu Utrecht CS, Amsterdam Amstel, Amsterdam CS, Amsterdam Sloterdijk en als toetje Haarlem."

"Dit is de trein naar Den Haag Centraal. Deze trein zal stoppen bij elke gelegenheid die is aangebracht om u het uitstappen te vergemakkelijken."

De stoptrein van Utrecht CS naar Tiel nadert station Geldermalsen.
"Dames en Heren, thans naderen wij station Geldermalsen, deze trein zal verder rijden als intercity richting Tiel en zal niet stoppen op de tussenliggende stations".
Enfin algemeen paniek in de trein, totdat iemand er achter kwam dat er tussen Geldermalsen en Tiel geen stations meer zijn.

In de Intercity uit Heerlen, jaren geleden: "Het volgende station is Geleen-Oost. Deze trein zal verder rijden naar de stations Sittard, Roermond, Weert, Eindhoven, Den Bosch, Utrecht Centraal, Amsterrrrrrdam Amstel, Amsterrrrrrdam Centraal, Sloterdijk, Haarlem, Overveen, en ons nationale pierenbadje: Zandvoort aan Zee!"

Dames en heren, welkom aan boord van deze trein naar Geldermalsen. Wij hopen over ongeveer een uur aldaar aan te komen. De temperatuur in Geldermalsen is 18°rees; Celsius, licht bewolkt. Wij rijden op 1 meter boven het maaiveld en wensen u een goede reis.

Conducteur bij vertrek trein vanaf Enschede: "Tsjoeke tsjoeke tjsoek we vertrekken nu vanaf Enschede."

Omgeroepen in de stoptrein van Zwolle naar Vlissingen, die op een ongelooflijke hoeveelheid stations stopt:
"Dames en heren, u bevindt zich in de stoptrein van Zwolle naar Vlissingen. Deze trein zal stoppen te "Wijhe, Olst, Deventer,...(en zo gaat dat lange tijd door)...Goes, Arnemuiden, Middelburg en Vlissingen." Daarna was het even stil, toen zei de omroepende conductrice: "En dat deed ik helemaal uit het hoofd!"

Op een vroege ochtend in de bomvolle intercity van Tilburg naar Eindhoven bij het naderen van Eindhoven: "Goedemorgen dames en heren, jongens en meisjes. Welkom op mijn feestje. Ik wil jullie bedanken voor de massale opkomst. Helaas had ik niet voor iedereen een stoel, maar dat komt omdat jullie ook niet allemaal een cadeautje voor mij meegebracht hebben. Station Eindhoven."

Ooit gehoord in de laatste trein naar Gouda: "Dames en heren, deze trein zal stoppen bij iedere boom tussen Utrecht en Gouda. Dus ook bij Vleuten!"

Gehoord in de Intercity van Vlissingen naar Amsterdam: "Welkom in de haringen-in-een-tonnetje express naar Amsterdam", toen door het uitvallen van twee treinstellen de gemiddelde bezetting per treinstel die van een kleine stad benaderde...

Bij aankomst Haarlem op een hete zomerdag: "We naderen station Haarlem. U kunt hier overstappen in de richting van <diverse stations> en Zandvoort aan Zee. Voor degenen die dit laatste doen. Ik zou graag met u mee willen."

Dinsdag 13 april 1999, kort na vertrek van trein 1938 uit Rotterdam klinkt via de omroepinstallatie bloedserieus: "Cabin Crew, take your seats."
Kort voor aankomst in Den Haag CS: "Captain, thank you for the flight."

In de stoptrein van Den Haag naar Hilversum: "We naderen station Schiphol komma station Schiphol punt. Deze met een hoofdletter trein gaat verder in de richting van dubbelepunt Amsterdam WTC, ..., en als laatste station Hilversum punt. Ik moest het van de hoofdconducteur precies zo voorlezen zoals het op dit briefje staat."

"Collega's, studenten en betalende passagiers: Dit is de stoptrein naar Rhenen."

"Goedemorgen dames en heren, u bevindt zich in het stoptreintje door de Zaanstreek naar Alkmaar. Ik stel voor dat we beginnen met Amsterdam-Sloterdijk. Zonder tegenbericht uwerzijds ga ik er vanuit dat u met dit voorstel akkoord gaat.'

In de intercity Den Helder-Nijmegen. We zouden net de Hemspoortunnel inrijden onder het Noordzeekanaal door, toen door de intercom klonk: "Trein 3047 klaar voor onder water."

In de ochtendspits, de trein heeft te weinig treinstellen: "Sorry voor het ongemak, dames en heren. We hadden niet op zoveel belangstelling van u gerekend."

Het was in de trein van Breda naar Zwolle, waar wij op het balkon zaten, waar de overigens erg chagrijnige conducteur de intercom ter hand nam. Een iets te lollige opmerking van een reisgenoot van me "bestel voor mij ook een pizza", leek hij ook niet te kunnen waarderen. Het verhaal door de intercom vervolgens: "Dames en Heren, binnen enkele ogenblikken station Den Bosch. U bevindt zich in de stoptrein naar Zwolle. Deze trein zal na Den Bosch als sneltrein verder rijden naar Oss, Nijmegen, Elst, Arnhem, Dieren Deventer Zutphen en Zwolle. Maar nu eerst station Den Bosch met ansjovis."

Om de een of andere reden zijn de treinen tussen Den Haag en Leiden regelmatig te kort. Conducteurs gaan daar op verschillende manieren mee om, maar dit keer was de irritatie niet alleen bij de passagiers (de bekende haringen in een ton) groot: "Dames en heren, u heeft het al gemerkt, deze trein is te kort. Het wordt steeds erger met dat materieelgebrek. Ik zal wel weer een formuliertje invullen, maar als u nu allemaal een klacht indient, komt het misschien nog een keer goed."
Kaartjes werden niet gecontroleerd (had ook niet gekund).

September 1999 een ochtend rond 8 uur. Door een storing op de Zoetermeer Stadslijn waren maar een beperkt aantal sprinters beschikbaar. Later werden er meer ingezet. In de bomvolle sprinter werd bij station Voorweg omgeroepen: "Willen de mensen met wat minder haast, zo vriendelijk zijn hier uit te stappen. Bovendien zit er achter ons nog een lege trein."

"Dames en Heren, wij naderen station Hengelo. Mocht u ons hier al willen verlaten, wensen wij u alsnog een prettige dag verder. Deze trein rijdt dan verder richting Enschede."

Twee hoofdwachters bij de NMBS roepen om:
"Dames en heren, wij komen aan in Antwerpen. En waar stopt deze trein Bart?"
"Wel, deze trein stopt in Antwerpen Zuid, Antwerpen Berchem en als alles goed gaat in Antw..."
"Sorry dat ik je onderbreek Bart, maar ik krijg het hier net bevestigd, het is officiëel: deze trein stopt te Antwerpen Centraal! Antwerpen - Centraal wordt dan ook het eindstation van deze trein. Terug naar jou, Bart"
"Wel Steve, ik sta hier aan het raam en ik moet zeggen: ik zie het perron van Antwerpen Zuid dichterbij komen..."
"Kan je al iets onderscheiden?"
"Ja, ik zie de banken duidelijk staan, ondertussen kunnen de reizigers voor Antwerpen Zuid zich ook naar de deuren begeven want deze zullen bijna open kunnen, en inderdaad, wij komen aan te Antwerpen Zuid en de deuren kunnen ... het is bijna zover ... de deuren kunnen open!"

In de ochtend spits op de lijn van Den Haag CS naar Laan van NOI: "Goedemorgen dames en heren, het is nu 7.16 uur, de buiten temp. is 3 graden, het weer is bewolkt maar het zicht is goed, de verwarming van deze trein werkt dus de voetjes zullen zo weer warm worden."

Bij station Voorburg 't Loo: "Goede morgen dames en heren, de buiten temp. is ... oeps, dat had ik al gehad, station Voorburg 't Loo."

Stoptrein Rotterdam-Dordrecht. Een reiziger vroeg bezorgd aan de conductrice of deze trein wel zou stoppen in Barendrecht. Zij antwoordde geruststellend: "Mevrouw, 't is net een jonge hond. Hij stopt bij iedere boom."

In de bus: "Dames en heren deze bus zal niet vertrekken voordat iedereen de chauffeur een goedemorgen heeft gewenst."

Gehoord in de stoptrein van Zaandam naar eindpunt Amsterdam CS op 1 april. Bij het binnenrijden van Amsterdam CS: "Dit is de intercity met als eindbestemming Vladivostok. Deze trein zal niet stoppen op tussenliggende stations."

Gehoord in de trein van Leiden naar Utrecht: "Dames en heren U bevindt zich in de stoptrein... Wij stoppen in Alphen Boskoop Woerden en hoe heet die andere plaats ook al weer ... ehhh .... waar gaan we naar toe vandaag?... O ja met eindbestemming Utrecht."

"Dit is station Weert, deze trein zal verder rijden naar Roermond, Sittard, Geleen Oost en Heerlen .... huh? Daar komen we net vandaan. Sorry, opnieuw: Dit is station Weert, deze trein zal verder rijden naar Eindhoven, 's Hertogenbosch, Utrecht, Amsterdam en heeft als eindbestemming Haarlem."

"Dit is station Eindhoven. Deze trein zal nog verder rijden als intercity naar 's Hertogenbosch en Utrecht Centraal en heeft als eindbestemming Utrecht Centraal. Deze trein zal echter niet stoppen te Utrecht Centraal, maar in Utrecht Lunetten."

13 december 1999 was er een staking van het personeel in Rotterdam; Utrecht deed gedeeltelijk mee. Om 9.05 reed er weer een trein van Eindhoven naar Utrecht. In 's-Hertogenbosch ging de trein niet weg. "Wegens een overvolle trein kunnen we niet verder rijden. Er moeten mensen uit." Geen beweging. Drie minuten later: dezelfde mededeling. Nog niks. "Er moeten mensen uit want anders komen we nooit in Utrecht en rijd de volgende trein ons voorbij."

Eind 1999 in de sneltrein tussen Rotterdam en Amsterdam, bij vertrek in Leiden. "Hier een mededeling voor alle telaatkomers: Als de deurtjes sluiten, mag je niet meer naar binnen. Dit geldt ook voor de mensjes achterin."

"Dames en heren, ik wens u allen een goeden avond. U bevindt zich in de stoptrein naar Baarn en wij zullen dus stoppen op alle tussengelegen stations. De machinist en ik wensen u een prettige reis. Ik wil u nog graag even attenderen op één van onze huishoudelijke regels. Deze regel betreft het op de bank leggen van uw voeten. Dit is toegestaan, mits u gebruik maakt van een zogenaamde onderlegger. De NS denken hierbij aan een krant, tijdschrift of iets anders wat kan voorkomen dat de bank wordt bevuild. Natuurlijk is het wel toegestaan om uw voeten op de bank te leggen als u geen zweetvoeten heeft en u dus derhalve zonder gevaar uw schoenen kunt uit doen. Het wordt u echter ten zeerste afgeraden om uw schoenen uit te trekken indien u zweetvoeten heeft. Dit kan namelijk het reisgemak van uw medereizigers zeer nadelig beïnvloeden. Zodadelijk kom ik even langs om uw vervoersbewijs wat nader te bekijken en mocht u een kaartje met korting hebben gekocht, dan verheug ik mij erop om ook uw kortingskaart te mogen bezichtigen."
"U bevindt zich in de stoptrein naar Baarn en deze trein zal dus stoppen op alle tussengelegen stations. Wij wensen u een prettige reis."

Een tijdje geleden zat ik in de trein van Alkmaar naar Schagen (deze lijn loopt in zijn geheel van Nijmegen naab Den He|der) toen er inuens een stem ryep: "U jit in de trein naar Texel, Vlieland en Ameland, passagiers voor Schiermonikoog dienen over te stappen op Texel." De hele coupé lag dubbel natuurlijk, maar één vrouw snapte het niet helemaal waarop ze zei: "Maar er gaat toch geen trein naar Texel?"

De stoptrein vanuit Utrecht naar Rotterdam en Den Haag wordt in Gouda gesplitst. Voor Gouda wordt natuurlijk uitgebreid gemeld welke treinstellen naar Rotterdam gaan en welke naar Den Haag. Ik zit in het juiste treinstel dat naar Rotterdam gaat. Na het splitsen van de treinstellen vertrekt onze trein naar Rotterdam (denkt iedereen). Roept de machinist om: "Dames en Heren, u bevindt zich thans in de sneltrein naar Den Haag, deze trein zal niet stoppen op de tussengelegen stations." Paniek alom dus.
Na enige seconden vervolgt de machinist: "Het is vandaag overigens 1 april... u bevindt zich gewoon in de stoptrein naar Rotterdam!"

In de stoptrein Zwolle-Utrecht. Aangekomen in Amersfoort, draaide de HC haar normale verhaaltje af: "Goedemorgen dames en heren, over enkele ogenblikken komen wij aan op station Amersfoort. Na Amersfoort zullen we verdergaan als sneltrein in de richting Utrecht, en we stoppen niet op tussengelegen stations.".
Waarna de mcn roept: "We stoppen niet op tussengelegen stations? Dat maakt de machinist wel uit!".

Zondagavond 30 januari 2000 in de intercity Amersfoort-Groningen. Wegens het vele materieel dat tegenwoordig in de onderhoudswerkplaatsen staat, en dus niet in de dienstregeling gebruikt wordt, had deze trein een treinstel minder dan zou moeten, en daarom konden vele reizigers ook geen zitplaats vinden. Het omroepbericht van de conducteur: "Dames en heren, onze excuses voor het feit dat dit maar zo'n korte trei~ is. Je0hebt twee soorten wasmiddel: Dreft en dat andere merk. U raadt het al, wij hebben dat andere merk gebruikt."

Omroep in de Sneltrein Zwolle-Roosendaal op een zonnige dag in april bij vertrek uit Zwolle: "Dames en Heren, blijft u allemaal rustig zitten, maar deze trein gaat naar Ibiza."

Andere pagina's

Zie ook de andere pagina's voor meer uitspraken, verhalen en moppen.

<- Uitspraken: Rail Tender | Uitspraken: Volgende Station ->


Nieuwe uitspraken zijn welkom | door Freek Dijkstra.